Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Töölönlahdellakin hypätään puhtaiden vesien puolesta

Suomen luonnonsuojeluliitto

Töölönlahdellakin hypätään puhtaiden vesien puolesta

Julkaistu: 05.07.2012 klo 13:29
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen Big Jump -päätapahtumassa sunnuntaina 8.7. Helsingissä loiskahtaa Töölönlahden vesi Finlandia-talon rannassa. Tapahtumassa jaetaan myös Suomen luonnonsuojeluliiton vuotuiset ympäristöpalkinnot.

"Vaikka hyppykorkeus Töölönlahdella onkin matala, moni varmasti miettii, onko näin keskeisellä paikalla Helsingissä vesi uimakelpoista. On se, mutta se voisi olla parempikin. Haluammekin hyppäämällä kiinnittää huomiota erityisesti vesiemme laatuun", kertoo suojelukoordinaattori Hannele Ahponen.

Jokivesistämme vain puolet on hyvässä tilassa. Rannikkovesien vedenlaatu on myös ongelma. Niiden pinta-alasta puolet on vain tyydyttävässä tai sitä heikommassa tilassa. Vaikka valtaosa järvistämme, yli 70 prosenttia, voi hyvin, niihin kohdistuu yllättäviä uhkia. Esimerkkeinä tästä ovat kaivostoiminnan ja turpeenkaivun vesistöpäästöt.

Töölönlahden vesiensuojelutapahtumassa on klo 10.00-14.00 mahdollisuus tutustua opastetusti Töölönlahden luontoon. Harakan luontokoulu esittelee kaikenikäisille vesien tutkimista. Tapahtumassa voi lähettää myös "pullopostia" päättäjille sekä harjoitella kaarnaveneiden vuolemista.

Suomen luonnonsuojeluliitto jakaa tapahtumassa vuotuisen Ympäristöpalkintonsa klo 14.00. Lisäksi liitto antaa Ympäristöavaus -palkinnon. Se annetaan tänä vuonna vesien puolesta merkittävällä tavalla kantaa ottaneelle suomalaiselle.

Tilaisuuden päätteeksi kaikilla halukkailla on mahdollisuus hypätä Töölönlahteen. Oma pyyhe on tarpeen. Luonnonsuojeluliitto tarjoaa jäätelöt hyppääjille.

Luonnonsuojeluliitto kannustaa suomalaisia hyppäämään 8.7. myös muualla Suomessa puhtaiden vesien puolesta. Hypätä voi itse valitsemassaan paikassa, kunhan varmistaa hyppypaikan turvallisuuden. Yhteisiä hyppytapahtumia järjestetään Helsingin lisäksi ainakin Keravalla, Turussa, Haminassa, Jämsässä, Siilinjärvellä ja Ylläksellä.

Luonnonsuojeluliitto kerää kesällä varoja vesiensuojelutyöhönsä. Hyppääjät tai heidän kannustajansa voivat soittaa lahjoituspuhelimeen 0600 17111. Soiton hinta on 10,10 €.

Big Jump -tempaus sai alkunsa Keski-Euroopan jokivesien suojelutoiminnasta, joka käynnistyi 1990-luvulla. Vuonna 2005 hyppy toteutettiin ensimmäisen kerran useissa Euroopan maissa. Hyppääjiä oli sadoilla paikoilla 22 Euroopan maassa.

LISÄTIETOJA:

Kartta Suomen vesistöjen ekologisesta tilasta (ympäristöhallinto):

Suomen pintavesien lämpötilat (ympäristöhallinto):

Eurooppalaiset Big Jump-verkkosivut:

SLL:n Big Jump -verkkosivut:
www.sll.fi/bigjump

Hannele Ahponen, suojelukoordinaattori, puh. 050-532 3219, hannele.ahponen@sll.fi

Matti Nieminen, viestintäpäällikkö, puh. 050-564 2283, matti.nieminen@sll.fi