Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Toimintansa lopettaneiden taimi- ja kauppapuutarhojen maaperässä torjunta-aineita

Julkaistu: 21.01.2009 klo 11:29
Julkaisija:

Länsi-Suomen ympäristökeskuksessa on selvitetty torjunta-aineiden esiintymistä maaperässä ja pohjavedessä toimintansa lopettaneilla taimi- ja kauppapuutarhoilla. Selvityksestä on juuri ilmestynyt julkaisu Länsi-Suomen ympäristökeskuksen raportteja –sarjassa. Julkaisun on toimittanut Ilkka Närhi.

Työssä tarkasteltiin torjunta-aineiden aiheuttamaa maaperän ja pohjaveden pilaantuneisuutta toimintansa lopettaneilla taimitarhoilla ja kauppapuutarhoilla. Tutkimuksia suoritettiin vuosien 2005-2007 aikana kahdella taimitarhalla ja viidellä kauppapuutarhalla. Lisäksi työssä kartoitettiin Länsi-Suomen ympäristökeskuksen alueen kauppapuutarhat ja taimitarhat.

Tutkimuksissa havaittiin jäämiä 20 eri torjunta-aineen tehoaineesta ja hajoamistuotteesta. Tutkitut taimi- ja kauppapuutarhat olivat pääasiassa lievästi torjunta-aineilla pilaantuneita ja suurimmat pitoisuudet eri torjunta-aineita havaittiin tutkituilla taimitarhoilla.

Yleisin tutkimuksissa havaittu torjunta-aine oli tuhohyönteisten torjuntaan käytetty DDT ja sen hajoamistuotteet. Taimi- ja kauppapuutarhojen maaperästä löydetyt torjunta-ainejäämät kertoivat myös lindaania, kvintotseenia, HCB:tä, HCH-α:a, atratsiinia, dimetoaatia, sypermetriiniä ja permetriiniä sisältäneiden torjunta-aineiden käytöstä. Pohjavesinäytteistä havaittiin atratsiinia ja atratsiinin hajoamistuotteita, permetriiniä, sypermetriiniä, simatsiinia, terbutylatsiinia ja 2,6-diklooribentsamidia.

Tutkimusten perusteella Länsi-Suomen ympäristökeskuksen alueella olevat toimintansa lopettaneet taimi- ja kauppapuutarhat ovat mahdollisia pilaantuneita kohteita, jotka täytyy ottaa huomioon erityisesti maankäytön muuttuessa herkemmäksi, esimerkiksi asuinkäyttöön. Kauppapuutarhojen ja taimitarhojen maaperässä tai pohjavedessä olevat torjunta-ainepitoisuudet voivat olla siinä määrin merkittäviä, että alue joudutaan kunnostamaan. Kauppapuutarhoja ja taimitarhoja on syytä tutkia ja tarvittaessa kunnostaa jatkossa erityisesti pohjavesialueilla tai taajamissa asutusalueilla.

Julkaisu on sähköisenä ympäristökeskuksen verkkopalvelussa: Länsi-Suomen ympäristökeskuksen Raportteja -sarja

• Geologi Ilkka Närhi, Länsi-Suomen ympäristökeskus, puh. 0400 572 146