Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Tiedätkö, minkä maan tunnus on SVK?

SFS

Tiedätkö, minkä maan tunnus on SVK?

Julkaistu: 06.05.2016 klo 09:25
Julkaisija: SFS

Useissa yhteyksissä on tarpeen esittää eri maiden nimiä lyhyesti ja ilman tulkinnanvaraisuutta. Jotta maiden tunnukset olisivat kaikkialla yhdenmukaiset, on kaikille maailman maille vahvistettu kansainvälisessä standardissa oma kaksikirjaiminen ja kolmikirjaiminen koodi. Esimerkiksi jääkiekon MM-kisoihin osallistuvan Slovakian lyhenne on SVK.

Kansainvälisiä koodeja käytetään urheilukilpailujen lisäksi mm. internetin maatunnuksissa, kansainvälisissä postiosoitteissa sekä monissa kansainvälisissä ja virallisissa yhteyksissä. Jokapäiväiseen kielenkäyttöömme koodit eivät sen sijaan ole tarkoitettu.

Suomen standardinmukainen maakoodi on FI. Suomen maakoodi on kolmikirjaimisena FIN. Standardissa on myös numerotunnus kaikille maille. Suomen numerotunnus on 246.

Standardissa kerrotaan myös kunkin maan lyhyt ja pitkä nimi sekä virallinen kieli. Itsenäisten valtioitten lisäksi standardissa on joitain ei-itsenäisiä alueita, kuten Ahvenanmaa. Standardi julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1974.

Standardi on vahvistettu Suomessa kansalliseksi SFS-standardiksi tunnuksella SFS-EN ISO 3166-1. SFS on julkaissut standardin uusimman painoksen suomeksi.

Standardi on saatavissa SFS:n asiakaspalvelusta, puh. 09 1499 3353, verkkokauppa http://sales.sfs.fi .  Standardinmukaisia tunnuksia voi tiedustella SFS:n tietopalvelusta, puh. 09 1499 3455.

Lisätiedot lehdistölle

Suomen Standardisoimisliitto SFS

Tiedottaja Jyrki Alanko

Asiantuntija Kati Heiskanen

Suomen Standardisoimisliitto SFS ry edistää standardisointia ja standardien hyödyntämistä. Lisäksi se tarjoaa yrityksille ja muille sidosryhmille mahdollisuuden osallistua ja vaikuttaa kansalliseen ja kansainväliseen standardisointiin, jotta yhteiskunnan ja elinkeinoelämän toimintaedelytykset ja kilpailukyky paranevat.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki