Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Susien tappoluvissa muistettava salametsästys

Suomen luonnonsuojeluliitto

Susien tappoluvissa muistettava salametsästys

Julkaistu: 12.11.2015 klo 16:14
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliiton mielestä maa- ja metsätalousministeriö esitys 39 suden kannanhoidollisen tappoluvan myöntämisestä on raskas ase taistelussa salametsästystä vastaan.

"Ehdotus susien tappolupien määrästä ensi vuodelle tuntuu liian suurelta. Tänä vuonna vastaava luku oli 29. Susilaumojen määrän ei tiedetä kuitenkaan lisääntyneen", sanoo Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Risto Sulkava.

Ministeriö esittää, että 15.1.–15.2.2016 välisenä aikana saisi metsästää enintään 39 sutta vakiintuneista susilaumoista.
Lopullinen kiintiö päätetään lausuntokierroksen jälkeen, kun alkutalvisiin lumijälkiin perustuvat kannanarvioinnitkin ovat apuna. Suomen susikannan hoitosuunnitelman mukaisen kannanhoidollisen metsästyksen toinen kokeiluvuosi käynnistyy tammikuun 2016 puolivälissä.

"Ensimmäinen kokeiluvuosi ei ole mennyt vielä erityisen hyvin. Ampumisluvat kohdentuivat liikaa aikuisiin yksilöihin eikä nuoriin, mikä oli kokeilussa tavoitteena. Nyt alkavan toisen vuoden jälkeen nähdään, millaiset edellytykset kannahoidollisella metsästykselle on uhanalaisen susikannan hoidossa. Tappolupia myönnetään osittain salametsästyspaineiden purkamiseksi", kertoo Risto Sulkava.

Luonnonsuojeluliitto pitää hyvänä asiana, että metsästäjäorganisaatioissa on alettu puhumaan laittomasta salametsästyksestä. Maa- ja metsästalousministeriö kertoo salametsästyksestä nyt myös verkkosivuillaan.

Kannanhoidollisten metsästyslupien lisäksi Suomessa ammutaan vahinkoja aiheuttaneita susia poliisin tai Riistakeskuksen luvalla. Vaarana on, että luvallisen metsästyksen yhteydessä, ja sen varjolla, saattaa tapahtua salametsästystä.

Luonnonsuojeluliitto pitää kiintiömetsästystä pahempana ongelmana laitonta salametsästystä.

"Riistahallinnon tulee panostaa lisää salametsästyksen torjuntaan, koska kokonaisia susilaumoja näyttää kadonneen tänä vuonna", sanoo suurpetoasiantuntija Riku Lumiaro.

Risto Sulkava, puheenjohtaja, puh. 050 560 2113

Riku Lumiaro, suurpetoasiantuntija, puh. 050 5859 857

Tapani Veistola, erityisasiantuntija, puh. 0400 615 530

MMM:n tiedote suden metsästyskiintiöstä (12.11.2015):

MMM:n verkkosivuilla salametsästyksestä:

WildLeaks -luontorikosten ilmiantosivusto: