Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Suomen ympäristö hyötyi Euroopan unionista

Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen ympäristö hyötyi Euroopan unionista

Julkaistu: 28.12.2015 klo 14:37
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen liittyessä Euroopan unioniin 20 vuotta sitten monet pelkäsivät ympäristön puolesta. Huolet osoittautuivat kuitenkin turhaksi. Sitä vastoin EU toi paljon uutta kotimaiseen luonnonsuojeluun.

Suomessa käytiin Europan unioniin liittymisestä laaja ympäristöäkin koskeva keskustelu 20 vuotta sitten. "Kansanäänestyksen alla Euroopan unioniin kohdistui monia pelkoja. EU:n pelättiin tekevän Suomesta koko Euroopan ydinjätehaudan ja saksalaisten ostavan kaikki vapaat rannat", kertoo sanoo Suomen luonnonsuojeluliiton erityisasiantuntija Tapani Veistola. "Näin ei onneksi käynyt vaan ympäristö on hyötynyt EU:sta."

"EU toi uusia säädöksiä, rahoitusta ja lisäsi suojelutoimien tieteellistä seurantaa", Veistola korostaa. "Suomi sai esimerkiksi uuden luonnonsuojelulain. Luonnonsuojelualueiden hankintarahat saatiin EU-asiana läpi. Monet uhanalaiset lajit ovat yleistyneet EU-aikana, esimerkkeinä merikotka ja suurpedot."

EU on ollut koko maapallon ympäristöpolitiikan veturi. Myös nykyinen Junckerin komissio on esittänyt uusia ympäristösäädöksiä, kuten vieraslajiasetus ja joulukuinen kiertotalouspaketti.

"Pariisin ilmastokokouksen menestys voi edistää muitakin ympäristöasioita EU:ssa", Tapani Veistola arvioi. "Nyt tarvittaisiin kuitenkin yhtä avoin ja laaja keskustelu USA:n kanssa käytävistä TTIP-vapaakauppaneuvotteluista kuin EU-kansanäänestyksestä kaksi vuosikymmentä sitten. TTIP-neuvottelutkin liittyvät moniin ympäristölle, kuluttajille ja kansalaisille tärkeisiin asioihin."

Lisätietoja

- erityisasiantuntija Tapani Veistola, puhelin 0400 615 530, tapani.veistola@sll.fi

- Luonnonsuojeluliiton EU20-seminaarien yhteenveto http://www.sll.fi/mita-me-teemme/kansainvalinen/EU20seminaari/index_html

Tapani Veistola