Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Suomen luonnonsuojeluliitto julkaisi oppaan kaivosvaikuttamisesta

Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto julkaisi oppaan kaivosvaikuttamisesta

Julkaistu: 01.08.2013 klo 07:30
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto on julkaissut oppaan vuonna 2011 voimaan tulleesta kaivoslaista ja kaivoshankkeisiin liittyvistä lupa- ja viranomaisvaiheista. Tietopaketti kaivoslaista ja kaivoshankkeiden viranomaisvaiheista -opas auttaa kansalaisia seuraamaan kaivoshankkeiden luvituksen vaiheita ja osallistumaan niihin.

"Luonnonsuojeluaktiivit ja tavalliset kansalaiset ovat kaivanneet tietoa malminetsinnästä ja kaivostoiminnan ympäristövaikutuksista. Kaivoksen perustaminen on monimutkainen prosessi, jonka harkintaan osallistumista tämä tietopaketti helpottaa", sanoo Suomen luonnonsuojeluliiton Lapin piirin toiminnanjohtaja Tarja Pasma, joka on vastannut oppaan tietojen kokoamisesta.

Tietopaketti esittelee kaivoshankkeiden lupaprosessit, mukana olevat eri viranomaiset ja heidän tehtävänsä sekä sen, mitä eri lait sanovat malminetsinnästä ja kaivostoiminnasta ympäristönsuojelunäkökulmasta. Lopussa on lyhyesti kerrottu myös viranomaisvalvonnasta ja valitusmenettelyistä.

"Kannustamme kansalaisia käyttämään oikeuksiaan ja osallistumaan kaivosten lupavaiheisiin. Etenkin kaivoshankkeiden lähialueiden asukkaiden paikallistuntemusta tarvitaan kaivosten ympäristöhaittojen arvioimiseksi", Pasma kertoo.

Oppaassa esitellyt viranomaistahot ovat kommentoineet tietopakettia sen luonnosvaiheessa.

Opas on luettavissa Suomen luonnonsuojeluliiton nettisivuilta osoitteessa: www.sll.fi/vaikuta-kaivoshankkeisiin

Lisätiedot:

• Lapin piirin toiminnanjohtaja Tarja Pasma, p. 040 823 2443, lappi@sll.fi
  • Tietopaketti kaivoslaista ja kaivoshankkeiden viranomaisvaiheista -opas: www.sll.fi/vaikuta-kaivoshankkeisiin
  • Suomen luonnonsuojeluliiton kaivoksiin liittyvät tavoitteet: www.sll.fi/mita-me-teemme/kaivostoiminta/tavoitteemme

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.
Liisa Hulkko, toimitussihteeri
Suomen luonnonsuojeluliitto