Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Suomen luonnonsuojeluliitto julkaisi ohjeensa liito-oravan turvaamiseksi

Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto julkaisi ohjeensa liito-oravan turvaamiseksi

Julkaistu: 10.09.2015 klo 12:27
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto julkaisi torstaina 10.9. oman ohjeensa liito-oravan elinympäristöjen ja metsänkäsittelyn yhteensovittamiseksi. Ohjetta noudattamalla liito-oravan suojelu voitaisiin hoitaa lakien vaatimukset täyttäen ja lajia oikeasti suojellen.

“Liito-oravan suojelu on mahdollista toteuttaa yksinkertaisesti ja kustannustehokkaasti. Jostain syystä niin ei ole ministeriön ohjeissa haluttu toimia. Esimerkiksi hallituksen tavoite nopeuttaa käytänteitä ei voi tarkoittaa luonnonsuojelun ja velvollisuuksien lakaisua maton alle tässä asiassa, vaan suojelu tulee hoitaa velvoitteiden edellyttämällä tavalla”, sanoo Luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Risto Sulkava.

Luonnonsuojeluliitto on vuosien varrella ottanut usein kantaa siihen, että ympäristöministeriön nykyinenkin ohje on ollut lajin suojelun kannalta puutteellinen. Siksi uusi ohje olisi tärkeä. Uudistunut ohje oli lausuntokierroksella keväällä 2015. Luonnonsuojeluliitto näki tuolloin muutokset oikeansuuntaisina, mutta riittämättöminä.

Nyt julkaistu Suomen luonnonsuojeluliiton ohje on suunnattu metsätalouden toimijoille ja viranomaisille sekä metsänomistajille. Siinä kerrotaan käytännössä, miten liito-oravien pesäpaikoilla toimitaan.

Liito-oravien määrä on vähentynyt kovaa vauhtia ja laji on määritelty vaarantuneeksi. Se on tiukkaan suojeltu EU:n luontodirektiivillä sekä luonnonsuojelulailla. Liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkojen hävittäminen on kielletty EU direktiivin mukaisesti kielletty luonnonsuojelulaissa.

Liito-orava on myös niin sanottu sateenvarjolaji, jonka elinalueilla myös useat muut vaateliaat metsälajit selviytyvät tavanomaista paremmin. Epäonnistuminen liito-oravan suojelussa tarkoittaa siksi myös lukuisten muiden metsälajien suojelun heikkenemistä epäonnistumista useiden muiden metsälajien suojelussa.

Puheenjohtaja Risto Sulkava, puh. 050 5602113, risto.sulkava@sll.fi

Suojeluasiantuntija Paloma Hannonen, puh. 050 532 3219, paloma.hannonen@sll.fi

Suomen luonnonsuojeluliiton ohje “Metsien käsittely liito-orava-alueilla” (pdf):

Suomen luonnonsuojeluliiton lausunto YM:lle ja MMM:lle 7.3.2015 Liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkojen määrittäminen ja turvaaminen metsien käytössä (pdf)

- http://www.sll.fi/ajankohtaista/liitto/2015/liito-oravan-lisaantymis-ja-levahdyspaikkojen-maarittaminen-ja-turvaaminen

Matti Nieminen
Viestintäpäällikkö