Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Suomen luonnonsuojeluliitto aloittaa YT-neuvottelut

Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto aloittaa YT-neuvottelut

Julkaistu: 07.09.2011 klo 17:25
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto on päättänyt käynnistää YT-neuvottelut, joilla pyritään keskustoimiston organisaatiorakenteen keventämiseen. Uudistuksen taustalla on valtion ensi vuoden talousarvioehdotukseen esitetyt järjestömäärärahaleikkaukset, jotka pakottavat järjestön ryhtymään toimenpiteisiin ennen leikkausten toteutumista.

“Uudistuksen tuloksena pyritään turvaamaan järjestön toimintakyky ja vaikutusmahdollisuudet menoleikkausten jälkeenkin”, toteaa liiton toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen.

YT-neuvottelut koskevat liiton vakinaista henkilöstöä, eivät kuitenkaan liiton kustantamaa Suomen Luonto-lehteä. Lehden tilanne voi kuitenkin vaikeutua, jos hallitusohjelmaan kirjattu 9 prosentin ALV-korotus toteutuu suunnitellusti.

Suomen luonnonsuojeluliitto on saanut vuosittain toimintaansa valtionapua. Valtionvarainministeriö ehdotuksessa luonto- ja ympäristöjärjestöjen rahoitusta vähennettäisiin 18 prosenttia. Ympäristöministeriö ehdottaa puolestaan 8 prosenttin leikkausta. Luonnonsuojeluliitossa henkilöstöleikkausten suuruus riippuu osittain valtionavun lopullisesta määrästä.

Suomen luonnonsuojeluliitolla on ollut edustajat vuosittain noin sadassa valtionhallinnon työryhmässä. Sillä on tärkeä rooli ympäristölainsäädännön kehittämisessä Suomessa. Luonnonsuojeluliiton edustajat ovat säännöllisesti myös eduskunnan valiokuntien kuultavina. Samaan aikaan ympäristöhallinnon supistamisen kanssa tapahtuvat valtionavun leikkaukset heikentäisivät entisestään luonnon- ja ympäristönsuojelutyötä Suomessa.

Vuonna 1938 perustettu Suomen luonnonsuojeluliitto on Suomen suurin valtakunnallinen luonnon- ja ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö. Liitolla on noin 15 alueellista luonnonsuojelupiiriä, 180 paikallisyhdistystä ja 34 000 jäsentä. Työntekijöitä liitolla on noin 30.

- Toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen 050 347 8778

- Hallituksen puheenjohtaja Risto Sulkava, puh. 050 560 2113