Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Suomalaisesta Ekoenergiasta eurooppalainen ympäristömerkki

Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomalaisesta Ekoenergiasta eurooppalainen ympäristömerkki

Julkaistu: 24.02.2013 klo 21:00
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliiton perustamasta Ekoenergiasta tulee eurooppalaisten ympäristöjärjestöjen yhteinen, koko mantereen kattava sähkösopimusten ympäristömerkki.

21 eurooppalaista ympäristöjärjestöä 18 eri maasta hyväksyi 23.2. ensimmäisen eurooppalaisen ympäristömerkin sähkölle. Suomen luonnonsuojeluliitolla on ollut ratkaiseva rooli sen luomisessa.

”Tällä Suomessa syntyneellä hankkeella on vaikutuksia uusiutuvan energian tuotantoon koko Euroopassa. Toivomme mahdollisimman suurta tukea myös kotimaasta", kommentoi ekoenergiavastaava Riku Eskelinen ympäristöjärjestöjen yhteistä suurponnistusta.

Suomen luonnonsuojeluliitto on sertifioinut vihreää sähköä pohjoisten sähkömarkkinoiden avautumisen alusta asti. Uusi energian ympäristömerkki EKOenergia saakin nimensä suomalaisesta ympäristömerkistä, Ekoenergiasta. Suomen luonnonsuojeluliitto tulee myös vetämään verkoston sihteeristöä.

”Eurooppalaiset sähkömarkkinat ovat kehittyneet ja muuttuneet nopeasti. Tähän asti Euroopan eri maissa on ollut kuitenkin hyvin erilaisia käytäntöjä ja tapoja toimia. Pidänkin erittäin tärkeänä, että saamme Euroopan vihreän sähkön markkinoille yhteiset, selkeät toimintatavat”, Eskelinen sanoo.

Uuden ympäristömerkinnän myötä vihreän sähkön kuluttajat saavat tulevaisuudessa tarkkaa tietoa siitä, missä ja miten sähkö on tuotettu. EU on ottanut käyttöön sähkölle alkuperätakuujärjestelmän, jonka avulla kuluttaja pystyy jäljittämään luotettavasti ostamansa vihreän sähkön alkuperän. Sääntöjä on kuitenkin noudatettu kirjavasti eri puolilla Eurooppaa.

Eri maissa kuluttajat ja ympäristöjärjestöt ovatkin suhtautuneet vihreän sähkön myyntiin eri tavoilla. Eurooppalaisen EKOenergian myötä ympäristöjärjestöt ovat ryhmittymässä yhteisen linjan taakse.

Osa eurooppalaisen EKOenergian hinnasta menee ilmastohankkeisiin ja voimaloiden kehittämiseen ympäristöystävällisemmiksi esimerkiksi kalateiden avulla, kuten Suomessakin on toimittu.

• Riku Eskelinen, ekoenergiavastaava, SLL, p. 050 572 7782
  • Eero Yrjö-Koskinen, toiminnanjohtaja, SLL, p. 050 347 8778
  • EKOenergia-verkoston jäsenjärjestöt: www.ekoenergy.org
  • Ohessa viestimien käyttöön maksuton valokuva. Kuvan yhteyteen tieto, kuva: EKOenergia

Suomen luonnonsuojeluliitto on maamme suurin ympäristöjärjestö. Sen toiminta kattaa koko maan Ahvenanmaata lukuunottamatta.