Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Sulvan koulun suojelu asemakaavalla

Sulvan koulun suojelu asemakaavalla

Julkaistu: 03.02.2009 klo 11:09
Julkaisija:

Professori, arkkitehti Erik Kråkströmin (synt. 1919) suunnittelema, vuonna 1954 valmistunut Sulvan ala-asteen (f.d. Solf Kyrkoby folkskola) säilyminen ja suojelu turvataan asemakaavan tarkistuksen yhteydessä.

Mustasaaren kunta päätti kesällä 2008 purkaa koko koulurakennuksen erityisesti 1980-luvulla rakennetussa laajennusosassa olevien kosteusvaurioiden vuoksi. Myöhemmin ympäristökeskukselle antamassaan lausunnossa kunta katsoo kuitenkin, että 1950-luvun osa koulurakennusta voidaan suojella maankäyttö- ja rakennuslain säädösten nojalla asemakaavalla. Kaavoituspäätös on tehty 26.1.2009.

Suojeluasiassa ympäristökeskus kuuli Mustasaaren kunnanhallitusta, Museovirastoa ja AB Byggkonsult Smedsiä.

Ympäristökeskus toteaa päätöksensä perusteluissa, että koulurakennusta on saadun selvityksen mukaan pidettävä kulttuurihistoriallisen merkityksensä, rakennushistorian, rakennustaiteen ja erityisten ympäristöarvojen vuoksi sellaisena kansallisen kulttuuriperinnön säilymiseksi suojeltavana kohteena, jota rakennussuojelulain 1 ja 2 §:ssä tarkoitetaan. Mutta koska koulurakennuksen säilyminen ja suojelu voidaan riittävästi turvata maankäyttö- ja rakennuslain säännösten nojalla asemakaavan muutoksen yhteydessä, ympäristökeskus katsoo, että sen suojelemiseen rakennussuojelulain nojalla ei ole perusteita.

Suojeluesityksen ympäristökeskukselle koulun suojelusta teki Suomen Arkkitehtiliitto ry.

Lisätietoja

• Erikoissuunnittelija Tapani Lehtoluoto, Länsi-Suomen ympäristökeskus, puh. 040 558 6672