Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » STY: Suomi tarvitsee kunnianhimoiset uusiutuvan energian 2030-tavoitteet - päätökset viimeistään vuonna 2017

Julkaistu: 18.03.2015 klo 10:00
Julkaisija: Suomen Tuulivoimayhdistys ry

Suomen Tuulivoimayhdistys (STY) linjaa hallitusohjelmatavoitteissaan, että tuulivoimarakentamisen edellytysten turvaamiseksi kunnianhimoisista uusiutuvan energian tavoitteista tulee päättää pian. Vuoden 2030 tuulivoimatuotannon tavoitteeksi tulee asettaa 15 - 30 TWh.

Suomen tuulivoimatuotannon vuoden 2020 tavoite (6 TWh) tullaan saavuttamaan nykyisen syöttötariffikiintiön turvin. Tuulivoiman 2500 MW:n kiintiö tulee kuitenkin olemaan varattuna jo kahden seuraavan vuoden aikana, ja jotta tuulivoimarakentamisen jatkuvuus voidaan turvata, tulee päätös uusiutuvan energian tavoitteista tehdä viimeistään vuonna 2017.

”STY:n hallitusohjelmatavoite on, että seuraavan hallituksen tulee viimeistään hallituskauden puolessa välissä päättää 2020 jälkeisistä uusiutuvan energian tavoitteista ja siitä, kuinka tavoitteet saavutetaan. Suomen tuulivoimamarkkinoiden kannalta on tuhoisaa, jos hankkeiden suunnitteluun ja rakentamiseen tulee poliittisten linjausten puuttuessa tauko. Jos investointiympäristön ennustettavuudesta ei pidetä huolta, tulee se näkymään hidastuneena hankekehityksenä ja alan työllistävyyden laskuna jo vuonna 2018” toteaa Suomen Tuulivoimayhdistyksen (STY) toiminnanjohtaja Anni Mikkonen.

Vaikka syöttötariffijärjestelmä on tehnyt tehtävänsä ja tuulivoimarakentaminen on Suomessa hyvässä vauhdissa, tarvitsee tuulivoima kannustinjärjestelmän nykyisen tariffikiintiön tullessa täyteen. Vuoteen 2020 mennessä tapahtuvan teknologiakehityksen myötä tuulivoiman uudessa kannustinjärjestelmässä voidaan kuitenkin ottaa askel markkinalähtöisempään suuntaan.

”Sähkön markkinahinta on tällä hetkellä niin alhainen, että Suomeen ei tulla rakentamaan minkäänlaista uutta sähköntuotantokapasiteettia ilman tukea. Tuulivoima tarvitsee vielä toistaiseksi kannustinjärjestelmää, mutta sitä voidaan alkaa suunnitella jo markkinaehtoisemmista lähtökohdista. Oleellista on, että järjestelmä kestää usean vaalikauden ja takaa työrauhan niin hankekehittäjille kuin rahoittajillekin.” linjaa Mikkonen.

STY:n tuulivoimatuotannon tavoite vuonna 2030 on 15 - 30 TWh. Tavoitteen saavuttamiseksi tuulivoimalle ja uusiutuvalle tulee asettaa riittävän kunnianhimoiset tavoitteet. Kasvava tuulivoimamarkkina tarjoaa Suomelle usean miljardin investoinnit, tuhansia työpaikkoja ja osaamisen kasvun sekä Suomen energiaomavaraisuutta lisäävää turvallista energiantuotantoa.

Anni Mikkonen
P. 040 771 6114

Jari Suominen
P. 050 595 6780

Tuulivoima - Puhdasta, turvallista, suomalaista.

Suomen Tuulivoimayhdistys ry (STY) on tuulivoima-alan edunvalvontajärjestö, joka kokoaa yhteen tuulivoima-alasta kiinnostuneita yksityishenkilöitä, yrityksiä ja muita tahoja. Vuonna 1988 perustettu yhdistys jakaa tietoa, ja tukee tuulivoima-alan kehitystä ja toimintaa Suomessa. STY:llä on yli 170 yritysjäsentä ja noin 200 henkilöjäsentä, joiden yhteinen tahtotila on edistää tuulivoimarakentamista. Yritysjäsenet edustavat lukuisia eri toimialoja.

STY:n verkkosivut

STY:n aineistopankki