Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Soiden ojituksista tutkintapyyntöjä poliisille

Suomen luonnonsuojeluliitto

Soiden ojituksista tutkintapyyntöjä poliisille

Julkaistu: 05.02.2014 klo 14:01
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Etelä-Pohjanmaalla on ojitettu ja raivattu soita ilman lupaa. Suomen luonnonsuojeluliiton Pohjanmaan piiri on jättänyt viime perjantaina useista kohteista tutkintapyyntöjä poliisille, sekä hallintopakkohakemuksia Etelä-Pohjanmaan Ely-keskukselle ja Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastolle.

Tutkintapyynnöt kohdentuvat vuonna 2012 voimaan tulleen vesilain jälkeen tehtyihin luonnontilaisten soiden ojituksiin, joista ei ole jätetty lain vaatimaa ojitusilmoitusta. Kohteita on raivattu niin peltoviljelyyn, kuin turvetuotantoa ja metsätaloutta varten. Lainvastaisia ojituksia on tehty ainakin Isojoella, Kauhajoella, Kauhavalla, Kuortaneella ja Teuvalla.

Hallintopakkohakemukset liittyvät lähinnä soiden ojittamisesta peltoviljelykäyttöön. Siitä syntyvät päästöt ovat yhtäläiset turvetuotannon valmisteluun verrattuna. Peltoraivioita on muutettu pian raivauksen jälkeen turvetuotantoalueeksi, kiertäen näin lain vaatimuksia.

"Tavoitteenamme on saada luonnontilaisten soiden ojituksien käsittelyyn yhtäläiset menettelyt käyttötarkoituksesta riippumatta, sekä tuoda esiin luvattoman ojituksen olevan vesilain rikkomus, josta pitäisi seurata lainmukainen rangaistus", sanoo Teemu Tuovinen Suomen luonnonsuojeluliiton Pohjanmaan piiristä.

Luvattomilla ojitusalueille elää muun muassa suuria petolintuja ja metsäkanalintuja, esimerkiksi riekkoja. Samoin alueilla esiintyy myös edustavia avoimia nevoja lampineen ja allikkoineen.

"Olemme valmiit katsomaan loppuun saakka, saako Suomen maassa ojittaa luvatta", Teemu Tuovinen sanoo.

Teemu Tuovinen, aluesihteeri, SLL Pohjanmaan piiri ry, puh. 06 312 7577, 040 934 6320, pohjanmaa@sll.fi

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.

Matti Nieminen, viestintäpäällikkö
Suomen luonnonsuojeluliitto