Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » SLL: Talvivaaran valvonta on siirrettävä pelastusviranomaisille

Suomen luonnonsuojeluliitto

SLL: Talvivaaran valvonta on siirrettävä pelastusviranomaisille

Julkaistu: 12.04.2013 klo 10:31
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Kainuun ELY-keskus ilmoitti eilen, ettei se pidä Talvivaaran Kortelammen patoja turvallisina. Nämä padot ovat nyt viimeinen suoja ennen kuin kaivoksen puhdistamattomat jätevedet pääsevät hallitsemattomasti Vuoksen vesistöön. Etelän varoaltaissa on kaikkiaan noin kolme miljoonaa kuutiometriä uraanin, muiden raskasmetallien ja sulfaatin saastuttamaa vettä, joskin vain osa tästä on Kortelammen patoaltaassa.

Kainuun ELY-keskus esittää ratkaisuksi, että Talvivaara saisi juoksuttaa Vuoksen vesistöön neutraloituja mutta sulfaattipitoisia jätevesiään suuria määriä. Vaasan hallinto-oikeus on juuri kieltänyt näin suuret juoksutukset, koska ne tulisivat käytännössä irrottamaan marraskuussa tapahtuneen vuodon aiheuttamia raskasmetalleja ja uraania vesistön pohjasta. Tämä on jo sinällään ympäristökatastrofi.

“Kainuun ELY-keskuksen toimintaa on mahdoton ymmärtää“, Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Risto Sulkava sanoo.

Koko Suomen kaivospatojen turvallisuudesta vastaava viranomainen ilmoittaa nyt äkillisesti, että “rakentamisen materiaalivaatimusten täyttymisestä ja laaduntarkkailusta ei ole täyttä varmuutta”. Sama viranomainen on marraskuusta asti vastannut juuri tämän rakentamisen materiaalivaatimusten täyttymisestä ja laaduntarkkailusta.

“Kainuun ELY-keskus ei ole enää tehtäviensä tasalla”, Sulkava toteaa.

Luonnonsuojeluliitto vaatii, että Talvivaaran valvonta ja tilanteen hallinta siirretään välittömästi pelastusviranomaisille, joilla on oltava vastuu päättää jatkotoimista. Näin on tehtävä jo ennen kuin ELY-keskuksen maalaama uhkakuva toteutuu.

Pelastusviranomaisilla on useita keinoja käytettävissä. SLL on jo aiemmin esittänyt, että vettä pumpataan takaisin avolouhokseen näiden turvattomien patoaltaiden sijasta.

“Nyt viimeistään näin on tehtävä, täysin riippumatta siitä, mikä sen vaikutus Talvivaaran toimintaan tai taloustilanteeseen on. Luonnon ja ihmisten elinympäristön tuhoaminen on saatava loppumaan”, Luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen sanoo.

• puheenjohtaja Risto Sulkava, p. 050 560 2113
  • toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen, p. 050 347 8778
  • asiantuntija Pertti Sundqvist, p. 050 432 8281

Suomen luonnonsuojeluliitto on maamme suurin ympäristöjärjestö. Sen toiminta kattaa koko Suomen Ahvenanmaata lukuunottamatta.