Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » SLL: Soidensuojelun ensimmäinen vaihe tärkeää toteuttaa tällä hallituskaudella

Suomen luonnonsuojeluliitto

SLL: Soidensuojelun ensimmäinen vaihe tärkeää toteuttaa tällä hallituskaudella

Julkaistu: 05.12.2014 klo 16:59
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Ympäristöministeri Sanni Grahn-Laasonen ilmoitti tänään soiden suojelun etenemisestä. Suomen luonnonsuojeluliiton mielestä on hyvä, että valtion ja metsäyhtiöiden maiden suojelu voidaan aloittaa heti.

"On hyvä, että ympäristöministeri teki viimein ratkaisunsa. Odotamme tämän mukaisesti suojelupäätöksen tekemistä jo tällä hallituskaudella valtion ja yhtiöiden maista", puheenjohtaja Risto Sulkava sanoo.

Etelä-Suomen metsien suojeluohjelman (METSO) tehostaminen täsmämarkkinoinnilla on liiton mielestä myönteistä, mutta ELY-keskukset tarvitsevat työn toteuttamiseen lisää henkilöresursseja ja rahoitusta.

Yksityisomistuksessa olevien luonnoltaan arvokkaiden soiden suojelupäätökset ovat vaarassa siirtyä hamaan tulevaisuuteen. On myös pääministeripuolueen vastuulla, että seuraavaan hallitusohjelmaan kirjataan soidensuojelun kakkosvaiheen toteuttaminen. Tällä tavalla suurella työllä kartoitetut arvosuot voivat säästyä.

Risto Sulkava, puheenjohtaja, SLL, puh. 050-560 2113

Ympäristöministeriön tiedote soidensuojelusta 5.12.2014:

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.
Matti Nieminen, viestintäpäällikkö
Suomen luonnonsuojeluliitto