Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » SLL liittokokous: Kaavoitus tuhoaa erämaaluontoa

Suomen luonnonsuojeluliitto

SLL liittokokous: Kaavoitus tuhoaa erämaaluontoa

Julkaistu: 01.09.2013 klo 12:18
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliiton Polvijärvellä 31.8.-1.9. kokoontunut liittokokous kritisoi erämaisten rantojen laajamittaista kaavoitusta rakentamiselle. Suuret metsäyhtiöt ja Metsähallitus kaavoittavat erämaajärvien rantoja loma-asutukseen alue alueelta.

Suomi on ainoa Euroopan maa, jossa rantojen rakentaminen on lähtökohtaisesti sallittu. Parhaillaan useita laajoja ranta-asemakaavoja on vireillä muun muassa Pohjois-Karjalassa, Etelä-Savossa, Kainuussa ja Pohjois-Savossa. Erämaajärvien ranta-asemakaavoitus muuttaa peruuttamattomasti omaleimaisen suomalaisen luonnon arvokkaimpia osia. Samalla jokamiehenoikeudet häviävät näiltä alueilta ja luontomatkailun mahdollisuudet kapenevat.

Käytännössä yhtiöt ja Metsähallitus voivat laatia kaavoja rannoille varsin omavaltaisesti, koska kuntien rooli on passiivinen. ELY-keskukset ovat monessa tapauksessa myös väistäneet vastuutaan kaavoituksen laadun ja lainmukaisuuden valvojana.

Luonnonsuojeluliitolle ja sen paikallistoimijoille on usein langennut kohtuuttoman suuri vastuu erämaaluontoa uhkaavien kaavahankkeiden torjumisessa. Useat oikeusratkaisut muun muassa Pohjois-Karjalassa osoittavat, että luonnonsuojeluargumentit ovat kestäneet oikeudessa.

Valtioneuvoston hyväksymät valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet antavat periaatteessa turvaa rakentamattomille erämaisille alueille, mutta niitä ei ole selkeästi huomioitu maankäyttö- ja rakennuslaissa. Luonnonsuojeluliitto vaatii erämaaluonnon turvaamista. Liitto peräänkuuluttaa lainsäädännön selkeyttämistä sekä vastuuta metsäyhtiöiltä, Metsähallitukselta ja viranomaisilta.

- liittovaltuuston uusi puheenjohtaja Vesa Luhta, puhelin 040 542 6217

- liittohallituksen puheenjohtaja Risto Sulkava, puhelin 050 560 2113

- Pohjois-Karjalan luonnonsuojelupiirin toiminnanjohtaja Heikki Pönkkä, puhelin 040 543 0011

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.
Matti Nieminen, viestintäpäällikkö
Suomen luonnonsuojeluliitto