Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Senaatti-kiinteistöjen energiansäästöprojekti laajenee Lahteen

Senaatti-kiinteistöt

Senaatti-kiinteistöjen energiansäästöprojekti laajenee Lahteen

Julkaistu: 04.05.2012 klo 14:00
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Kutsu ja tiedote

Tiedote on julkaisuvapaa perjantaina 4.5.2012 klo 14.00

Tervetuloa tiedotustilaisuuteen, jossa kerrotaan Lahdessa alkavasta energiansäästöprojektista, jonka tavoitteena on sähkönkulutuksen alentaminen toimistorakennuksissa kansainvälisten sopimusten mukaisesti yhdeksällä prosentilla vuoteen 2016 mennessä.  Senaatti-kiinteistöjen projektissa ovat mukana valtionhallinnon toimijat Lahden virastotalossa sekä RTK-Palvelu Oy.

Aika: perjantaina 4.5.2012 klo 14.00 alkaen
Paikka: Fellmannian auditotorio, Kirkkokatu 27, 15140 Lahti

Toivotamme tiedotusvälineiden edustajat lämpimästi tervetulleiksi kuulemaan energiansäästöprojektista sekä sähkön säästöstä valtion työpaikoilla.

Tilaisuuden ohjelma:

13:30 – 14:00  Kahvit

14:00 – 14:05  Tervetulosanat

14:05 – 14.20  Energiankäyttö Senaatti-kiinteistöissä, talotekniikan asiantuntija Pasi Pipatti, Senaatti-kiinteistöt

14:20 – 14:50  Sähkön säästö valtion työpaikoilla, kehityspäällikkö Esa Halmetoja, Senaatti-kiinteistöt

14:50 – 15:00   Infonäytöt asiakasviestinnässä, Kim Härkönen, Galaxo Oy

Sähkönkulutuksen tiukat tavoitteet asettavat uudenlaisia haasteita kiinteistön käyttäjille

Senaatti-kiinteistöt käynnistää yhteistyössä Lahden virastotalon vuokralaisten ja RTK- Palvelun kanssa energiansäästöprojektin, jonka tavoitteena on sähkönkulutuksen alentaminen toimistorakennuksissa kansainvälisten sopimusten mukaisesti yhdeksällä prosentilla vuoteen 2016 mennessä.  Tähän tavoitteeseen on myös valtion kiinteistövarallisuudesta huolehtiva Senaatti-kiinteistöt sitoutunut. Asetettu tavoite on tiukka ja merkitsee keskimäärin yhden prosentin vuotuista säästötavoitetta.

Talotekniikkaa uusimalla ja nykyaikaistamalla voidaan saavuttaa enää vähäisiä säästöjä sähkön käytössä. Sen sijaan kiinteistöjen käyttäjien toiminnalla on merkittävä vaikutus sähkönkulutukseen.  Keskimääräisessä kiinteistössä käyttäjäsähkö muodostaa koko kiinteistön sähkönkulutuksesta 45 - 55 prosenttia. Jo pienilläkin toimenpiteillä on mahdollista saada aikaan merkittäviä säästöjä niin ympäristön kuin taloudenkin näkökulmista.

Uudenlaisia keinoja vaikuttaa käyttäjien toimintatapoihin

Lahdessa alkavassa projektissa pyritään vaikuttamaan käyttäjien henkilökohtaisiin rutiineihin, jotta saadaan aikaan sähkön kulutukselle pysyvästi aleneva trendi.

Keskeisenä keinona on vaikuttaminen henkilökohtaisen osallistamisen kautta. Tavoitteeseen pyritään hyödyntämällä tiedottamisen lisäksi sosiaalista mediaa ja nykyaikaista viestintäteknologiaa. Esimerkiksi projektin verkkosivuilla käyttäjät voivat tarkastella oman toimintansa vaikutusta työpaikkansa sähkönkulutukseen, saada sähkönsäästövinkkejä ja keskustella energiankäyttöön liittyvistä asioista.

Oulussa rohkaisevat tulokset

Senaatti-kiinteistöt aloitti sähkönsäästöprojektin Oulussa vuonna 2010.  Pilottikohteina olivat Vero- ja työvoimatalo sekä Ympäristötalo.  Tulosten mukaan verohallinnon sähkönkulutus laski projektin vaikutuksesta 18,7 %, työvoimahallinnon  7,8 % ja Elyn 2 %. Oulun lisäksi projekti on käynnissä nyt myös Kajaanissa ja Joensuussa, ja tänä keväänä projekti aloitetaan Kuopiossa, Mikkelissä, Lappeenrannassa, Kotkassa ja Lahdessa.

Lisätietoja:  Esa Halmetoja,  0400 383 651, esa.halmetoja@senaatti.fi

Senaatti-kiinteistöt on maanlaajuisesti toimiva liikelaitos, joka valtion sisäisenä toimitila-asiantuntijana tuottaa ja tarjoaa tiloja ja niihin liittyviä palveluja valtionhallinnolle. Toimitilojen vuokraus, investoinnit sekä kiinteistöjen ja palvelujen kehittäminen muodostavat liiketoiminnan perustan. Toimintamme perustuu yhteiskuntavastuulliseen liiketoimintaan, hyvään palveluun, pitkäaikaisiin asiakkuuksiin ja kumppanuuteen. Tuomme tilalle ratkaisut. Yhteiskuntavastuuasioista voi lukea verkkoraportistamme http://yhteiskuntavastuuraportti2011.senaatti.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki