Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Seinäjoen seudun alueellinen vesihuollon kehittämissuunnitelma valmistumassa

Seinäjoen seudun alueellinen vesihuollon kehittämissuunnitelma valmistumassa

Julkaistu: 16.04.2009 klo 15:10
Julkaisija:

Seinäjoen seudun kunnat, Länsi-Suomen ympäristökeskus sekä alueen vedenhankinta- ja jätevedenpuhdistusyhtiöt ovat teettäneet Seinäjoen seudun vesihuollon yleissuunnitelman. Työhön osallistuivat seuraavat kunnat: Alavus, Ilmajoki, Jalasjärvi, Kauhava, Kuortane, Kurikka, Lapua ja Seinäjoki sekä alueen kuntien yhteisistä vedenhankinta ja jätevesien puhdistusyhtiöistä Lakeuden Vesi Oy, Lappavesi Oy ja Lapuan Jätevesi Oy.

Suunnittelutyössä on kartoitettu osallistuvien kuntien vesihuollon nykytilanne, kerätty tai laadittu tarpeelliset ennusteet ja määritelty tavoitteet vesihuollon seudulliselle kehittämiselle. Yleissuunnitelma on laadittu suunnittelualueen vesihuollon kehittämisen prioriteettihankkeista, joiksi valittiin sellaiset yhdessä määriteltyjen tavoitteiden saavuttamista edistävät ja toteutuskelpoisiksi arvioidut hankkeet, joiden toteutuminen tai toteutumisen kannalta tärkeä päätösvaihe ajoittuu ennen vuotta 2020, ja joissa yhtenä keskeisenä elementtinä on kuntienvälinen yhteistoiminta. Yleissuunnitelma ei ole oikeusvaikutteinen, mutta sillä pyritään edistämään ja ohjaamaan vesihuollon kokonaisvaltaista kehittämistä suunnittelualueella.

Suunnitelluilla prioriteettihankkeilla pyritään ensisijaisesti parantamaan vesihuollon toimintavarmuutta normaalioloissa ja myös vesihuollon erityistilanteissa, sekä vedenhankinnan ja jätevedenpuhdistuksen kustannustehokkuutta. Eri hankkeiden keskeisiä elementtejä ovat uusien pohjavesialueiden käyttöönotto, vesilaitosten välisten vesijohto- ja viemäriyhteyksien rakentaminen sekä jätevedenpuhdistuksen keskittäminen. Suunniteltujen prioriteettihankkeiden investointikustannukset ovat yhteensä 45 miljoonaa €. Uutta vesijohtoa on suunniteltu rakennettavaksi 129 km ja uutta viemäriä 112 km.

• Hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja, Lappavesi Oy:n ja Lapuan Jätevesi Oy:n toimitusjohtaja Olli Keski-Saari, puh. 040 543 0308
  • Osastopäällikkö Jyrki Palomäki, Länsi-Suomen ympäristökeskus, puh. 040 715 9188