Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Saimaan verkkokielto alkaa norpan turvaksi

Suomen luonnonsuojeluliitto

Saimaan verkkokielto alkaa norpan turvaksi

Julkaistu: 15.04.2015 klo 06:00
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Erityisesti saimaannorpan kuuttien suojelemiseksi asetettu keväinen verkkokalastusrajoitus  alkaa tänään 15.4. Saimaalla. Kulunut talvi oli norpan pesinnän kannalta hankala, sillä lämmin kevättalvi sulatti pesäkinoksia.

- Kuutit saattavat olla normaalia heiveröisempiä, jos imetys on häiriintynyt epävakaitten pesimäolosuhteiden takia. Silloin niillä on entistäkin suurempi todennäköisyys jäädä verkkoihin vielä loppukesälläkin, kertoo Suomen luonnonsuojeluliiton saimaannorppa-asiantuntija Kaarina Tiainen.

Saimaannorppa on äärimmäisen uhanalainen. Lajin säilymiseksi kaikki norpalle vaaralliset kalanpyydykset, kuten verkot ja löysänieluiset katiskat, on kielletty saimaannorpan keskeisimmillä elinalueilla 15.4.–30.6.

- Jotta saamme pidettyä hengissä imetysvaiheesta selvinneet kuutit, vetoamme kalastajiin, että he luopuvat verkkokalastuksesta kaikilla niillä alueilla, joilla kuutteja on syntynyt ja joilla ne liikkuvat. Verkkokalastuksesta on tarpeen pidättäytyä kesäkuun jälkeenkin, huomauttaa Tiainen.

Vain 20 prosenttia saimaannorpan kuuteista säilyy elossa lisääntymiskykyisiksi. Suurin osa kuuteista kuolee ensimmäisenä elinvuotenaan, ja vieroitusiän jälkeen suurin yksittäinen syy on juuri kalanpyydyskuolleisuus.

Kuuttikuolemia siirtynyt heinäkuulle

Nyt alkavat kalastusrajoitukset Saimaalla päättyvät 30.6., ja heinäkuusta on tullut saimaannorpalle vaarallisin kuukausi. Viime vuonna heinäkuussa tuli tietoon kolme kuutin verkkokuolemaa. Kaikki kuolemat eivät päädy viranomaisten tietoon.

- Kuutit uivat jo kesäkuussa yli 25 kilometrin matkoja, niillekin vesille missä kalastusta ei ole rajoitettu. Kalastusrajoitusten aikaa on pidennettävä ja aluetta laajennettava, painottaa Tiainen.

Luopuminen verkkokalastuksesta ei tarkoita kalastuksen lopettamista. Kalastaa voi esimerkiksi katiskoilla, joissa on nielurajoitin sekä onkimalla, heittokalastamalla ja vetämällä uistinta.

Ilmaisten nielurajoittimien jako on käynnistynyt kaikissa Saimaan alueen maakunnissa. Viime kesänä löysänieluiseen katiskaan kuoli kaksi kuuttia. Toinen katiskoista oli laiton, merkitsemätön ja kalastusrajoitusalueella. Nielurajoittimella saa helposti tehtyä omasta löysänieluisesta mökkikatiskasta norpalle turvallisen kalanpyydyksen. Niitä saa useista Saimaan alueen osuuskaupoista sekä Etelä-Savon ja Etelä-Karjalan luonnonsuojelupiireistä.

- Saimaannorpan tilanne on herkkä. Ilmastonmuutokseen on vaikea vaikuttaa nopeasti, mutta kalanpyydyskuolemat voimme lopettaa, Tiainen muistuttaa.

Uudet asetukset kalastusrajoituksista astuvat voimaan ensi vuonna.

Kaarina Tiainen, saimaannorppakoordinaattori, Suomen luonnonsuojeluliitto / Etelä-Karjala, puh. 050 530 3270 kaarina.tiainen@sll.fi

Suomen luonnonsuojeluliiton verkkosivut saimaannorpasta: http://www.sll.fi//saimaannorppa

Katiskojen nielurajoitinten jakelupaikat:

Vaihda verkot katiskaan -tempaus:

Matti Nieminen
viestintäpäällikkö, Suomen luonnonsuojeluliitto