Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Sähkönkäyttäjät äänestävät vesistökunnostuksen kohteen

Suomen luonnonsuojeluliitto

Sähkönkäyttäjät äänestävät vesistökunnostuksen kohteen

Julkaistu: 14.12.2015 klo 12:55
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliiton perustaman kansainvälisen EKOenergia-merkin ympäristörahasto lahjoittaa jälleen rahaa vesistökunnostuksiin Suomessa. EKOenergian takana olevat ympäristöjärjestöt ovat päättäneet, että yksi ensi vuonna rahoitettavista kohteista valitaan yleisöäänestyksellä. Äänestyksen järjestäjäkumppaniksi järjestöt valitsivat Fortumin, sillä se on Fortum Tarkka -sopimuksellaan suurin EKOenergia-merkityn sähkön myyjä.

”EKOenergia-merkki on kerännyt vuosien varrella yli 700 000 euroa vesivoiman ympäristöhaittoja korjaavaan rahastoon. Rahastosta on myönnetty varoja aiemmin esimerkiksi Mustionjoen kalateiden suunnitteluun, Saimaan järvilohen suojeluun ja Saarijärven reitin kutualueiden kunnostuksiin”, kertoo Riku Eskelinen Suomen luonnonsuojeluliitosta.

Nyt yleisöäänestyksessä ehdolla olevat kunnostuskohteet sijaitsevat Merikarvian Salmelankoskella, Uudenmaan Vihtijoella, Isojoen Lohiluomalla sekä Hangon Täktominlahdella. Vesistökunnostusten asiantuntijat ovat esivalinneet äänestykseen osallistuvat kohteet.

EKOenergia-merkki on ympäristömerkki sähkösopimuksille. Sen kriteerien mukaan vesisähkön myynnistä kertyvästä liikevaihdosta osa tulee käyttää vesivoiman ympäristöhaittojen korjaamiseen. Lisäksi merkki asettaa lisävaatimuksia vesivoimalaitoksille, joilta ympäristömerkittynä myyty sähkö on peräisin. Merkillä on kestävyyskriteerit myös muulle uusiutuvalle energialle.

Äänestys järjestetään 8.12.2015-31.1.2016. Äänestyssivusto löytyy osoitteesta www.fortum.fi/ekoenergia.

www.ekoenergia.fi

Riku Eskelinen, EKOenergia-vastaava, Suomen luonnonsuojeluliitto, p. 050 572 7782, riku.eskelinen@sll.fi

Tuomas Oksanen, myyntijohtaja, Fortum, puh. 040 357 9145, tuomas.oksanen@fortum.com

Matti Nieminen