Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Saastuttamiselle vihdoinkin piste: jätevesien laskeminen Itämereen kielletään risteilijöiltä

WWF Suomi

Julkaistu: 22.04.2016 klo 15:29
Julkaisija: WWF Suomi

WWF iloitsee Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n päätöksestä panna voimaan kielto, joka estää risteilyaluksia laskemasta jätevesiään Itämereen. Enemmistö matkustajalauttayhtiöistä on toiminut vastuullisesti jo kauan. Sen sijaan kansainväliset luksusristeilijät eivät ole suostuneet lopettamaan saastuttamista vapaaehtoisesti. Kielto, jota WWF on yrittänyt saada aikaan jo vuosikausia, astuu voimaan asteittain.

”Tämä on voitto Itämeren rantavaltioiden asukkaille ja luonnolle. Luksusristeilijöiden jätevedet ovat aiheuttaneet täysin turhaa kuormitusta herkälle Itämerelle”, WWF:n meriohjelman päällikkö Sampsa Vilhunen toteaa.

”Olemme todella ilahtuneita päätöksestä, jonka eteen olemme tehneet töitä viimeisten 10 vuoden ajan. Työmme kuitenkin jatkuu, sillä tulemme valvomaan tarkasti päätöksen täytäntöönpanoa”, Vilhunen sanoo.

Kielto astuu voimaan asteittain. Jätevesien laskeminen kielletään uusilta aluksilta vuonna 2019 ja jo liikenteessä olevilta aluksilta vuonna 2021. Kielto on voimassa koko Itämerellä. Poikkeuksen tekevät osa Venäjän merialueista, jotka astuvat kiellon piiriin vasta vuonna 2023.

Meriohjelman päällikkö Sampsa Vilhunen, 040 550 3854, sampsa.vilhunen@wwf.fi

WWF:n aiempia tiedotteita aiheeseen liittyen:

WWF Suomi on osa laajaa, kansainvälistä WWF-verkostoa, jolla on toimistoja noin 50 maassa ja toimintaa yli sadassa maassa. Rakennamme tulevaisuuden, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa. wwf.fi