Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Saasteet vievät kaksi miljoonaa työpäivää vuodessa

Suomen luonnonsuojeluliitto

Saasteet vievät kaksi miljoonaa työpäivää vuodessa

Julkaistu: 11.06.2015 klo 11:45
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomi menettää kaksi miljoonaa työpäivää vuodessa ilmansaasteiden terveyshaittojen vuoksi. Luonnonsuojeluliiton mielestä Suomen tulisikin kannattaa eikä vastustaa EU:n päästökattodirektiivin tehostamista.

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos (THL) on laskenut Suomelle päästöjen aiheuttamat terveyshaitat. Suomi ilmoittanut tämän myös lausunnossaan Euroopan unionille.

"Kun maamme hallitus haluaa lisätä työaikaa, pidentää työuria ja säästää terveyskuluissa, sen kannattaa vähentää turhia sairaspäiviä aiheuttavia ilmansaasteita", sanoo Suomen luonnonsuojeluliiton tekninen neuvonantaja Pertti Sundqvist.

Suomen luonnonsuojeluliiton mielestä Suomen kannattaa puolustaa EU:n päästökattodirektiivin tehostamista eikä vastustaa sitä kuten nyt.

Pienhiukkaspäästöjä syntyy muun muassa pienistä polttolaitoksista ja pienpuunpoltosta. Polttolaitosten päästöjä voidaan vähentää ottamalla käyttöön parasta käyttökelpoista tekniikkaa. Pienpuunpolton päästöjä voidaan vähentää valistuksella oikeasta polttotavasta.

"Joillekin polttolaitoksille investoinneista aiheutuu kustannuksia, mutta ne ovat vähäisiä kansantaloudellisiin hyötyihin nähden”, Sundqvist korostaa.

"On tärkeää vähentää myös maatalouden päästöjä", sanoo Luonnonsuojeluliiton varapuheenjohtaja Sirkku Manninen. "Suomi on ylittänyt ammoniakin päästörajat maatalouden takia. Tukia kannattaa suunnata esimerkiksi biokaasun tekemiseen karjanlannasta. Se edistäisi myös hallitusohjelman kiertotalouden ja uusiutuvan energian tavoitteita."

- varapuheenjohtaja, dosentti Sirkku Manninen, SLL, puhelin 040 5631546, sirkku.manninen@helsinki.fi

- tekninen neuvonantaja Pertti Sundqvist, SLL, puhelin 050 4328281, pertti.sundqvist@sll.fi

- THL:n Opasnet.fi –verkkopalvelussa ”Pienhiukkasten tautitapausmäärä ja tautitaakka arviot” (Op_fi3851):

Matti Nieminen
viestintäpäällikkö, Suomen luonnonsuojeluliitto