Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Ruuhkamaksut viipymättä käyttöön pääkaupunkiseudulla

Suomen luonnonsuojeluliitto

Ruuhkamaksut viipymättä käyttöön pääkaupunkiseudulla

Julkaistu: 21.09.2011 klo 14:36
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto (SLL) ja sen Uudenmaan ympäristönsuojelupiiri vaativat ruuhkamaksujen käyttöönottoa viipymättä pääkaupunkiseudulla. Ympäristönsuojelijat ihmettelevät liikenneministeriön aikeita hidastaa ruuhkamaksujen käyttöönottoa. Tiemaksujen selvittämisen sijaan ministeriön olisi siirryttävä käytännön tekoihin.

"Ruuhkamaksuja on selvitetty jo vuosia. Liikenneministeriön oma ruuhkamaksuselvitys vuodelta 2009 osoittaa, että pääkaupunkiseudun ruuhkamaksut olisivat tehokas keino saavuttaa liikennepoliittisia tavoitteita. Ruuhkat ja liikenteestä aiheutuvat ympäristöhaitatkin vähenisivät", muistuttaa liiton ilmasto- ja energiavastaava Venla Virkamäki.

Ympäristönsuojelijat kannattavat yksinkertaiseen ja edulliseen tekniikkaan perustuvan ruuhkamaksun nopeaa käyttöönottoa pääkaupunkiseudulla ja mahdollisesti Suomen muissakin suurissa kaupungeissa.

SLL ja sen Uudenmaan piiri muistuttavat, että ruuhkamaksun tulee ensisijaisesti olla väline päästövähennyksien aikaansaamiseksi. Pitkällä aikavälillä sen tuotot vähenevät. Lyhyellä aikavälillä siitä on kuitenkin mahdollista saada tuloja, jotka on ohjattava joukkoliikenteeseen, pyöräilyn edistämiseen, yhdyskuntasuunnittelun autottomuuden kehittämiseen, meluntorjuntaan sekä liikenteen pienhiukkasten vähentämiseen.

Liitto pitää sinänsä hyvänä liikenneministeri Merja Kyllösen ja liikenneministeriön ajatusta ohjata auton käyttöä. Satelliittipaikannukseen perustuvan tiemaksun kehittäminen tulee kuitenkin viemään vuosia, ellei vuosikymmeniä. Lisäksi satelliittipaikannukseen liittyy yksityisyyden suojaan liittyviä ongelmia, joiden vuoksi järjestelmän käyttöönotto voi viivästyä.

Liitto muistuttaa, että liikenteen rooli ilmastonmuutoksen torjumisessa on keskeinen. Liikenteestä aiheutuu jopa 20 prosenttia Suomen päästöistä, näistä suurin osa tieliikenteessä.

Suomen luonnonsuojeluliitto julkaisi tänään liikennepolitiikan kehittämiseen liittyvän raportin "Kaikilla raitella kestävälle tielle - Eurooppalaisten liikenneratkaisujen opetukset Suomelle".

Autottomana päivänä 22.9. SLL ja sen Uudenmaan piiri jakaa ruusuja julkisen liikenteen käyttäjille Helsingissä Kampin kauppakeskuksen edustalla klo 8.00-9.00.

- Venla Virkamäki, ilmasto- ja energiavastaava, SLL, puh. 050 345 4411, venla.virkamaki@sll.fi

- Ursula Immonen, toiminnanjohtaja, SLL / Uudenmaan piiri, puh. 044-258 0598, ursula.immonen@sll.fi

- SLL:n 21.9.2011 julkaisu “Kaikilla raiteilla kestävälle tielle - Eurooppalaisten liikenneratkaisujen opetukset Suomelle” (PDF) ladattavissa osoitteesta: http://www.sll.fi/luontojaymparisto/liikenne

- YLEn uutinen 8.9.2011 liikenneministeriön tiemaksuselvityksistä: http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/09/liikenneministerio_suunnittelee_kaikkien_autoilijoiden_tiemaksua_2854050.html