Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Rovaniemen seudulla tehdään järvien syvyyskartoituksia

Rovaniemen seudulla tehdään järvien syvyyskartoituksia

Julkaistu: 11.02.2009 klo 14:58
Julkaisija:

Ympäristökeskus varoittaa jäällä liikkuvia jään päälle nousevasta vedestä

Lapin ympäristökeskus tekee järvien syvyyskartoituksia Rovaniemellä, Perunkajärven suunnassa seuraavilla järvillä: Iso Toramojärvi, Pieni Toramojärvi, Nookajärvi, Kalliojärvi ja Kaitajärvi. Syvyyden mittausta varten jäähän tehdään reikiä 75 x 75 metrin ruudukolla ja tarvittaessa tihentäen. Mitattu syvyyslukema tallennetaan DGPS –satelliittipaikantimella. Ajankohtaan nähden hieman ohuemman jään ja nopeasti lisääntyneen lumipeitteen vaikutuksesta järvien vesi nousee  jään päälle.  Sen vuoksi jäällä liikkuminen erityisesti moottorikelkoilla on hankalaa, mikä pyydetään kaikkien jäällä liikkujien ottamaan huomioon.

Syvyyskartoituksia tehdään ajalla 9.-20.2.2009.

Syvyyskartoituksella ympäristöhallinto jatkaa vesihallituksen 1970-luvulla aloittamaa työtä. Pääasiallisina luotauskohteina ovat järvet, jotka ovat kooltaan 0,5 - 100 km2. Toiminnan tavoitteena on tuottaa yleispiirteistä järvien pohjamuotoja kuvaavaa paikkatietoaineistoa sekä ympäristöhallinnon että muiden tiedon tarvitsijoiden käyttöön.

Luotaustulosten julkaisu tapahtuu Maanmittauslaitoksen yleisillä maastokartoilla. Tulosten viipymä maastomittauksista painetuille kartoille on yleensä noin kaksi vuotta.

Lisatietoja tilanteesta syvyyskartoitettavilta järviltä antaa tutkimusmestari Martti Salminen puh. 0400 394 765.