Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Rabies tappaa edelleen

Julkaistu: 25.09.2013 klo 15:37
Julkaisija: Evira

Kansainvälisen rabiespäivän seminaari  27.9.2013

Kansainvälinen rabiespäivä muistuttaa siitä, että rabiesta ei ole hävitetty. Rabies on vaarallinen virustauti, joka tarttuu eläimen puremasta toiseen eläimeen. Tauti tarttuu myös ihmiseen ja johtaa kuolemaan, ellei hoitoa aloiteta pian pureman jälkeen.

Päivä on myös vuosittainen muistutus lemmikkieläinten omistajille rokottaa eläimensä raivotautia vastaan. Päivä muistuttaa myös lemmikkien maahantuojien vastuuta ihmisten ja eläinten turvallisuudelle.

Kansainvälistä rabiespäivää vietetään joka vuosi syyskuun 28. päivänä. Päiväksi otettiin Louis Pasteurin kuolinpäivä, koska hän yhdessä kollegansa kanssa kehitti ensimmäisen tehokkaan raivotautirokotteen. Maailman rabiespäivää koordinoi voittoa tavoittelematon organisaatio Global Alliance for Rabies Control. Ensimmäisen kerran rabiespäivää vietettiin vuonna 2007.

Tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan perjantaina 27.9.2013, klo 9.00-11.30. Seminaari on Evira-talossa, Helsingin Viikissä, Mustialankatu 3.

Tilaisuus on maksuton ja kaikille avoin. Toivomme ilmoittautumista seminaariin viimeistään 25.9.2013  ilmoittautumislomakkeeseen https://www.webropolsurveys.com/S/E94F6A68CE4E2354.par

erikoistutkija Tiina Nokireki,
eläinvirologian tutkimusyksikkö , p. 050 413 1687