Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Pyhärannan Rihtniemen kyläranta on osa valtakunnallisesti arvokasta kulttuuriympäristöä

Julkaistu: 29.04.2009 klo 13:04
Julkaisija:

Pyhärannan kotiseutuyhdistys teki vuonna 2007 Lounais-Suomen ympäristökeskukselle esityksen ranta-aittojen suojelemisesta rakennussuojelulain nojalla. Suojelu on saatettu kuntoon kaavoituksella, kuten tarkoituksenmukaista on, eikä ympäristökeskus näin ollen pidä rakennussuojelulain nojalla annettavaa suojelupäätöstä tarpeellisena. Ympäristökeskus antoi asiassa päätöksen 24.4.2009.

Vahvistettu osayleiskaava turvaa ranta-aittojen säilymisen

Pyhärannan kunta on laatinut alueelle osayleiskaavan, jonka yhteydessä ranta-aittojen kulttuurihistoriallinen arvo on selvitetty. Varsinais-Suomen maakuntamuseo on luokitellut ranta-aitat maakunnallisesti arvokkaaksi rakennuskokonaisuudeksi. Kesällä 2008 vahvistuneen osayleiskaavan määräykset turvaavat kyläsataman ja ranta-aittojen säilymisen ja mahdollistavat samalla alueen kehittämisen siten, että sen kulttuurihistorialliset arvot säilyttävät.

Pyhärannan Rihtniemen kyläranta ranta-aittoineen on osa alueen valtakunnallisesti arvokasta rakennettua kulttuuriympäristöä. Kyseessä on arvokas ympäristökokonaisuus, jossa rakennukset ovat merkittäviä kokonaisuuden osina, eivät niinkään yksittäisinä rakennuksina. Tässä tapauksessa kaavoitus turvaa parhaiten kokonaisuuden säilymisen.

arkkitehti Anna-Leena Seppälä, puh. 050 433 9910