Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Partiolaiset tempaisevat yhteisvastuun hyväksi

Lounais-Suomen Partiopiiri ry

Partiolaiset tempaisevat yhteisvastuun hyväksi

Julkaistu: 04.02.2016 klo 13:58
Julkaisija: Lounais-Suomen Partiopiiri ry

Mynämäellä ja Vehmaalla tehdään perheille hyvää Yhteisvastuu-keräyksen alkamisen kunniaksi. Partiolippukunta Vehmaan Lustaset järjestävät yhdessä Vehmaan seurakunnan kanssa kaikille avoimen tempauspäivän sunnuntaina 7.2. seurakunnan leirimajalla Myllyjärvellä. Tempauksessa luvassa koko perheelle sopivia partiorasteja retkikeittimen kokoamisesta Yhteisvastuun keräyskohteisiin tutustumiseen. Tapahtumassa myynnissä keittoa, nokipannukahvia sekä perinteistä tikkupullaa.

Mynämäen Maahiset järjestävät Mynämäen seurakuntatalolla sunnuntaina 14.2. klo 11-15 perhepäivän. Perhepäivässä on luvassa ystävänpäiväteemalla toimintapisteita, askartelua, leikkejä pienille sekä kaakaota ja naposteltavaa.

Yhteisvastuu torjuu nuorten syrjäytymistä

Partio on evankelis-luterilaisen kirkon vuosittaisen Yhteisvastuukeräyksen kotimaan erityiskohde vuonna 2016. Keräyksen teemana on syrjäytymisen ehkäiseminen. Ystävien puute on nuorten omasta mielestä suurin syy syrjäytymiseen.

Yhteisvastuukeräysvaroilla toteutetaan hankkeita, joilla pyritään saamaan yhä useampi syrjäytymisvaarassa oleva lapsi ja nuori mukaan partiotoimintaan. Partiossa opitaan taitoja ja tietoja, jotka auttavat elämässä. Partiossa kaikki tehdään yhdessä kavereiden kanssa ja opitaan auttamaan toisia.

-Jokainen lapsi ja nuori ansaitsee turvallisen paikan, jossa voi saada onnistumisen kokemuksia, paikan, josta löytää ystäviä ja jossa voi kokea upeita elämyksiä. Tämä paikka voisi jatkossa olla yhä useammalle lapselle ja nuorelle partio. Olemme todella onnellisia, että keräysvaroilla pääsemme luomaan uusia keinoja löytää partiosta jokaiselle onnistumisen paikka, kommentoi Lounais-Suomen Partiopiirin puheenjohtaja Mari Kousa.

100 uutta tapaa tehdä partiota

Keräysvaroilla löydetään partiossa sata uutta tapaa tehdä partiota. Tuotoilla rahoitetaan paikallistason hankkeita. Niillä tavoitetaan lisää sellaisia lapsia ja nuoria, joita partiotoiminta erityisesti hyödyttää; esimerkiksi entistä useampia maahanmuuttajia, erityistä tukea tarvitsevia sisupartiolaisia ja vähävaraisista perheistä tulevia lapsia ja nuoria. Yhteisvastuukeräys käynnistetään partiomaiseen tyyliin hyvällä työllä. Partiolaiset järjestävät Yhteisvastuu-tempauksia eri puolilla Suomea yhdessä seurakuntien toimijoiden kanssa.

Lounais-Suomen Partiopiiri on perustettu vuonna 2008. Piirin 136 lippukunnassa toimii noin 11 000 partiolaista. Piirin toiminta-alue käsittää Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakunnat ja mahdollisuus partiotoimintaan on partiopiirin kaikkien kuntien alueella.

Partioliike on Suomen suurin nuorisojärjestö 65 000 jäsenellään. Partio on vapaaehtoista, kansainvälistä, puoluepoliittisesti sitoutumatonta ja kaikille avointa toimintaa. Partion tavoitteena on kasvattaa lapsista ja nuorista itsenäisesti ajattelevia yhteiskunnan jäseniä, jotka tuntevat vastuun itsestään, lähimmäisistään ja ympäristöstään.