Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Palveluun ollaan tyytyväisiä – häiriötilanteiden viestintä kaipaa yhä parantamista

Energiateollisuus ry

Julkaistu: 28.01.2015 klo 09:00
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Energiayhtiöiden asiakkaat ovat tyytyväisiä oman yhtiönsä palveluihin ja toimintaan, mutta yhtiöiden viestintää häiriötilanteissa pitää heidän mukaansa edelleen parantaa. Tiedot käyvät ilmi Energiateollisuus ry:n tutkimustoimisto IROResearch Oy:llä teettämästä energiayhtiöiden asiakastyytyväisyystutkimuksesta, joka toteutettiin tässä laajuudessaan nyt neljättä kertaa.

Asiakkaat antavat energiayhtiöille erittäin hyvän arvosanan kokonaistyytyväisyydestä.  Tyytyväisyyden arvosana on 3,64 asteikolla 1-5. Tulos on lähes samalla tasolla kuin vuosi sitten (keskiarvotulos 3,67), mutta selvästi parempi kuin vuonna 2012 (3,49).

Erityisen tyytyväisiä asiakkaat ovat muun muassa energiayhtiöiden asiakaspalveluhenkilöstön ammattitaitoon, ystävällisyyteen ja palveluhaluun, sovittujen asioiden hoitamiseen, sähkön- ja lämmönjakelun häiriöttömyyteen sekä yhtiöiden luotettavaan imagoon.

Kielteisimmin yhtiöiden toiminnassa arvioidaan viestintää yleensä ja erityisesti viestintää häiriötilanteissa sekä energiankäytön neuvontapalvelujen toimivuutta. Myös tiedon saamista yhtiöiden asiakaslehdistä sekä yhtiöiden asiakaskeskeistä ja läheistä imagoa arvioidaan jossain määrin kriittisesti.

Tyytyväisyydessä ei ole toiminnan osa-alueittain merkittäviä muutoksia viime vuoden tulokseen verrattuna. Muutokset ovat lähinnä marginaalisia, mutta tyytyväisyyden taso on silti selvästi parempi kuin vuosina 2011 ja 2012.

Asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin syksyllä 2014. Siinä haastateltiin lähes 6 600 kaikkiaan 26:n eri energiayhtiön asiakasta. Yhtiöissä selvitettiin erikseen sähkön myynnin, sähkön siirron, kokonaistoimituksen (sisältäen sekä sähkön myynnin että siirron) ja kaukolämmön asiakkaiden tyytyväisyyttä.

Liitteessä on listattu kolme kunkin toimialan parhaan arvosanan saanutta energiayhtiötä.

Lisätietoja tutkimuksesta antavat:
Eeva Kalli, puh. 044 355 4400,eeva.kalli@energia.fi,Energiateollisuus ry
Tomi Ronkainen, puh. 050 304 2397,tomi.ronkainen@iro.fi,IROResearch Oy

Liite:

Tutkimukseen osallistuneista 26:ta energiayhtiöistä kolme toimialan parasta yhtiötä ovat:

Toimiala: Kaukolämpö

• Kemin Energia Oy
  • Tampereen Kaukolämpö Oy
  • Vantaan Energia Oy

Toimiala: Kokonaistoimitus

• Naantalin Energia Oy
  • Kuopion Energia Oy