Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Päijänteen ja Kymijoen vesimäärät kasvavat

Päijänteen ja Kymijoen vesimäärät kasvavat

Julkaistu: 25.11.2008 klo 14:03
Julkaisija:

Päijänne on tällä hetkellä korkeudella NN+ 78.60 m, mikä on yli 40 cm ajankohdan keskimääräistä ylempänä. Päijänteen juoksutusta lisättiin tänään 360 m³/s:sta 380 m³/s:oon, mikä on noin 1.8-kertainen määrä verrattuna ajankohdan keskimääräiseen virtaamaan. Päijänteen vedenkorkeus on noussut lokakuun 21 päivästä lähtien yli 20 cm. Juoksutusta on lisätty tuona aikana yhteensä 80 m³/s.

Kymijoen alaosalla Ahviossa virtaama on tällä hetkellä 510 m³/s, mikä on yli kaksinkertainen ajankohdan keskiarvoon verrattuna.

Päijänteen valuma-alueelle on satanut vuoden 2008 aikana 15.11 mennessä noin 670 mm. Keskimääräinen arvo vastaavana aikana on noin 530 mm. Marraskuun sademäärä Päijänteen valuma-alueella on jo tähän päivään mennessä noin 60-70 mm, mikä ylittää selvästi pitkäaikaisen keskiarvon (54 mm).

Päijänteen vedenkorkeus nousee nykyisen ennusteen mukaan keskimääräisissä oloissa noin 5 cm joulukuun aikana. Kymijoen virtaamat nousevat alaosalla yli 550 m³/s:n, mikä vastaa viime keväänä huhtikuussa toteutuneita maksimivirtaamia. Mikäli sademäärät ovat joulukuussa keskimääräistä suuremmat ja lämpötila on pidempiä jaksoja yli 0 ºC, vesitilanne muodostuu nyt ennustettua vaikeammaksi.

Hyydöt etenkin Kymijoen alaosalla voivat runsaista virtaamista johtuen muodostua vaikeaksi myöhemmin talvella.

• suunnitteluinsinööri Jukka Höytämö, puh. 040 5188962
  • vesistöpäällikkö Visa Niittyniemi, puh. 040 5188985