Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Otava kilpailutti sähkön ympäristöystävällisyyden ja valitsi EKOenergian

Suomen luonnonsuojeluliitto

Otava kilpailutti sähkön ympäristöystävällisyyden ja valitsi EKOenergian

Julkaistu: 29.04.2015 klo 16:27
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Ympäristöarvot ovat nousemassa yhä tärkeämpään rooliin graafisella alalla. Otava­konserni päätti kilpailuttaa ostamansa sähkön ympäristöarvot huomioiden ja valitsi EKOenergia-ympäristömerkityn sähkön.

- EKOenergian hankintaprosessimme lähti käyntiin sisäisestä yritysvastuuselvityksestämme, missä kartoitimme Otava­konsernin ympäristö-­ ja yhteiskuntavaikutuksia. Samalla selvitimme, missä voisimme suoraviivaisesti ja nopeasti tehdä parannuksia. Yksi näistä kohteista oli sähköenergiamme alkuperä ja käyttö, kertoo Otava Oy:n yritysvastuuanalyytikko Wilhelm Ehrnrooth.

- EKOenergiaan siirtyminen meni meillä loppujen lopuksi aika helposti, koska kiinteistöpäällikkömme ja muu yritysvastuuryhmämme suhtautuivat ideaan positiivisesti, Ehrnrooth sanoo.

Otava­konsernin siirryttyä käyttämään EKOenergiaa muun muassa Suomalainen Kirjakauppa ja Otavan Kirjapaino Oy käyttävät ympäristömerkittyä sähköä. Otava­konsernin päätös ympäristömerkityn sähkön hankinnasta on osa pitkäjänteisempää ympäristötyötä.

Suomalainen Kirjakauppa muutti muovikassit maksullisiksi viime vuoden lopulla vähentääkseen muovijätettä. Osa muovikassien myynnistä kertyneistä tuotoista ohjataan Suomen luonnonsuojeluliiton koordinoimaan saimaannorpan suojeluun. Suomessa tuotetun uusiutuvan energian ostaminen vaikuttaa myös positiivisesti suomalaisen energiateollisuuden työllisyyteen.

EKOenergia vähentää teollisuuden ympäristövaikutuksia

EKOenergia­merkki on ensimmäinen ja ainoa yleiseurooppalainen sähkön ympäristömerkki. Suomen luonnonsuojeluliiton yhteydessä toimiva EKOenergia on voittoa tavoittelematon yhteisö. Ympäristömerkin tarkoitus on auttaa kuluttajia löytämään vastuullisemmin tuotettua sähköä. EKOenergia on aina 100% uusiutuvaa ja EKOenergian alkuperä varmennetaan sähkön alkuperätakuilla. Uusiutuvuuden lisäksi EKOenergian tuotanto täyttää ympäristöjärjestöjen asettamat kestävyyskriteerit.

- Sähköenergiamme oli jo ennen EKOenergiaan siirtymistä vesisähköä, joten ilmastovaikutuksemme ei suoranaisesti tämän vaihdoksen mukana muutu, sanoo Wilhelm Ehrnrooth.

Hän kertoo ympäristömerkitsemättömän vesisähkön ympäristövaikutusten esimerkiksi vaelluskalakantoihin olevan kuitenkin niin merkittäviä, että Otava­konserni päätti selvittää millaisia mahdollisuuksia heillä on vaikuttaa energiankäyttönsä ympäristövaikutuksiin. Otava halusi myös tukea kotimaista ja varmasti kaikki ympäristöaspektit huomioon ottavaa energiaa.

- EKOenergian alkuperän erillisosto on tähän erittäin kätevä keino. EKOenergia­merkki on tapa viestiä hyvistä energiavalinnoistamme. Toivomme saamamme hyvän omantunnon lisäksi olevamme esimerkkinä muille, sanoo Wilhelm Ehrnrooth.

Kulutusvalinnoilla on aina suurta vaikutusta energiantuotantoon. Sähkön suurkuluttajien ostopäätökset ovat erityisen tärkeitä fossiilittomampaan energiantuotantoon siirtymisessä.

­Riku Eskelinen, EKOenergia­koordinaattori, riku.eskelinen@sll.fi, puh. 050 572 7782

­Wilhelm Ehrnrooth, yritysvastuuanalyytikko, Otava­konserni, wilhelm.ehrnrooth@otava.fi, puh. 040 73 00 997

Laura Rantanen
tiedottaja, Suomen luonnonsuojeluliitto