Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Operaatio Täktominlahdessa tapahtuu – kosteikon rakentaminen alkanut

WWF Suomi

Operaatio Täktominlahdessa tapahtuu – kosteikon rakentaminen alkanut

Kutsu.
Julkaistu: 19.09.2016 klo 13:25
Julkaisija: WWF Suomi

Täktominlahden hoitoyhdistys, WWF Suomi ja Hangon matkailutoimisto kutsuvat mediaa ja asiasta kiinnostuneita paikallisia asukkaita tutustumaan Täktominlahden valuma-alueelle perustettavan uuden kosteikon rakentamiseen. Kosteikko rakennetaan upean ja arvokkaan merenlahden suojelemiseksi. Kosteikko kerää kiintoainesta ja ravinteita ja tarjoaa linnustolle monimuotoisen elinympäristön. Alueelle on rakennettu vuonna 2010 jo yksi kosteikko, jonka positiiviset vaikutukset ovat kannustaneet uuden kosteikon rakentamiseen.

Media on tervetullut seuraamaan kosteikon rakentamista torstaina 22. syyskuuta klo 10. Tapaaminen on Hangon lentokentän parkkialueella Täktomissa, josta jatketaan jalkaisin pari sataa metriä läheiselle lintutornille seuraamana kosteikon rakentamistyötä.

Kosteikon rakentamisen päärahoittaja on Ålandsbanken. Lisäksi tukensa ovat antaneet Hangon matkailutoimisto ja kaupunki sekä useat paikalliset yritykset ja ihmiset. WWF Suomi tarjoaa kosteikon perustamisessa asiantuntija-apua.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset:

Ari Heinilä, Operaatio Täktominlahti, 0400 300 960

Suojeluasiantuntija Elina Erkkilä, WWF Suomi, 050 522 4540

Täktominlahtion upea merenlahti Hankoniemellä. Täktominlahti on luonnonsuojelualue ja merkittävä esimerkiksi linnustolle. Täktominlahden luonto- ja virkistysarvoja uhkaa kuitenkin umpeenkasvu ja rehevöityminen, kun rannoilta ja lahteen laskevaa puroa pitkin kulkeutuu ravinnetta ja kiintoainesta. Täktominlahti ongelmineen on kuin Itämeri pienoiskoossa, sillä matalassa merenlahdessa vesi vaihtuu hitaasti. Operaatio Täktominlahti perustettiin vuonna 2009 merenlahden pelastamiseksi.

www.operaatiotaktominlahti.com

WWF Suomi on osa laajaa, kansainvälistä WWF-verkostoa, jolla on toimistoja noin 50 maassa ja toimintaa yli sadassa maassa. Rakennamme tulevaisuuden, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa. wwf.fi