Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Norppalähettiläskiertue tavoitti ennätysmäärän oppilaita Pohjois-Karjalassa

Suomen luonnonsuojeluliitto

Norppalähettiläskiertue tavoitti ennätysmäärän oppilaita Pohjois-Karjalassa

Julkaistu: 22.05.2013 klo 07:00
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliiton saimaannorppakiertue tavoitti kevään aikana ennätykselliset, lähes 2000 oppilasta 44 alakoulusta.

Lisäksi norppalähettiläät pitivät työpajaa SciFest-tapahtumassa, jossa vieraili kolmen päivän aikana lähes 200 koululaista. Lähettiläskiertue saa jatkoa, kun kesälähettiläät jalkautuvat Lappeenrannan keskustaan.

Luonnonsuojeluliiton saimaannorppakoulukiertue otettiin ilolla vastaan Pohjois-Karjalassa. Norppaoppitunnin aikana tutustuttiin saimaannorpan elämään ja Saimaan luontoon. Erityisen ihastuneita lapset olivat norpan unisukellusvideosta sekä pesän pienoismallista ja pehmonorpista. Tunneilla monet hiljaisetkin oppilaat innostuivat osallistumaan.

”Kuuttien suloisuus on saanut lapset huokailemaan ja keksimään norpille lempinimiä. Norpan turkin kuvioita on kuvailtu niin maailman kartaksi kuin Saimaan saariksikin”, norppalähettiläts Meeri Zembe kuvailee.

Norppalähettiläs Kirsikka Pynnönen kertoo, että koululaiset ovat esittäneet hyviä kysymyksiä ja teräviä havaintoja: ”Lapset ovat olleet kiinnostuneita muun muassa siitä miten norppa synnyttää, voiko äitinorppa auttaa verkkoon jäänyttä kuuttia ja voivatko lasinsirut vahingoittaa norppaa.”

Kiertue saavutti useita norpan elinalueella asuvia, retkeileviä ja mökkeileviä lapsia. ”Lähes joka ryhmässä joku lapsi ja Liperin koulun ryhmästä yli puolet oppilaista oli nähnyt norpan”, Pynnönen kertoo.

Oppilaiden lähtötiedot saimaannorpasta ja sen suojelusta vaihtelevat suuresti. Monille oppilaille saimaannorpan uhanalaisuus on tullut yllätyksenä.

Norppalähettiläskiertue saa jatkoa, kun Luonnonsuojeluliiton kesälähettiläät jalkautuvat Lappeenrannan keskustaan kesäkuun puolivälissä. Tietoa viedään sinne, missä ihmiset liikkuvat: nähtävyyksiin, kirjastoihin, kauppoihin, toreille ja kävelykaduille.

”Odotamme jo innolla monipuolisia työtehtäviä ja keskustelua saimaannorpan suojelusta. On hienoa osallistua näin norppien suojelutyöhön”, iloitsevat kesälähettiläät Semja Pietiläinen ja Lauri Tiainen.

Norppapaidoistaan tunnistettavat kesälähettiläät partioivat aina elokuun Linnoituksen yöhön 10.8. saakka. Kesälähettiläät ohjaavat saimaalaisia käyttämään norpalle turvallisia kalastusmuotoja muun muassa opastamalla katiskojen nielurajoittimien käytössä ja asennuksessa.

Suomen luonnonsuojeluliiton norppalähettiläiden työtä tukee autovuokraamo Hertz. Hankkeen materiaaleja on tuotettu Nestorisäätiön tuen turvin. Kesälähettiläs-kampanja toteutetaan yhteystyönä Etelä-Karjalan Osuuskaupan kanssa.

Lisätiedot:

• Kuva lehdistön käyttöön: Juha Taskinen / SLL: http://www.sll.fi/medialle/pressikuvat

• Norppalähettiläät Meeri Zembe ja Kirsikka Pynnönen (23.5. saakka), p. 046 883 8597, norppalahettilaat@sll.fi
  • Saimaannorpan suojelusta ja lähettiläskampanjat (23.5 alkaen): Kaarina Tiainen, saimaannorppa-asiantuntija ja aluepäällikkö, Suomen luonnonsuojeluliitto, p. 050 530 3270, kaarina.tiainen@sll.fi
  • Kesälähettiläät: Semja Pietiläinen ja Lauri Tiainen, p. 046 8838 597 (17.6. alkaen)