Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Mitä kuuluu kotijärvi? -tilaisuus 15.4. Lappeenrannassa

Mitä kuuluu kotijärvi? -tilaisuus 15.4. Lappeenrannassa

Julkaistu: 09.04.2009 klo 09:04
Julkaisija:

Voiko vettä juoda, entä voiko siinä uida? Sinilevä kukkii, mitä tehdä? Miten pitäisi kesämökkivedet puhdistaa uuden asetuksen mukaan? Mitä voisin itse tehdä vesistöjen ja vedenlaadun hyväksi?

Vesistöasiantuntijat vastaamassa kotijärveäsi koskeviin kysymyksiin

Missä kunnossa ovat Vuoksen vesienhoitoalueen vedet? Kaakkois-Suomen ympäristökeskuksen toimialueella on kaksi vesienhoitoaluetta, Vuoksen ja Kymijoen-Suomenlahden vesienhoitoalueet. Ehdotukset näiden alueiden vesienhoitosuunnitelmiksi ovat valmistumassa. Tavoite on jokien ja pohjavesien tilan parantaminen. Kansalaiset ja järjestöt voivat osallistua suunnittelutyöhön lähettämällä mielipiteitä 30.4.2009 mennessä Kaakkois-Suomen ympäristökeskukselle.

Vesistöasiantuntijat kertovat Lappeenrannan kirjastolla 15.4. vesienhoitosuunnitelmaehdotuksista ja toimenpiteistä, joilla vedet saadaan hyvään tilaan. Voit myös kysellä, missä kunnossa oma järvesi on? Voimme hakea vedenlaatutietoja valmiiksi, jos lähetät järven nimen ja paikkakunnan, jolla järvi on Kaakkois-Suomen ympäristökeskukseen vaikka sähköpostilla sirpa.skippari@ymparisto.fi

Martat neuvovat puhdistus- ja pesuaineiden käytöstä sekä veden kulutuksesta

Puhdistus- ja pesuaineita on valtavasti. Aineiden valinnassa on otettava huomioon se, miten likaisia puhdistettavat pinnat ja kodin tavarat ovat ja millaista käsittelyä ne kestävät, onko perheessä lapsia ja lemmikkieläimiä tai onko joku perheenjäsenistä allerginen. Valintaan vaikuttavat myös ympäristönäkökohdat ja paikkakunnan veden kovuus tai se, pitääkö enemmän hajustetuista vai hajustamattomista puhdistus- ja pesuaineista.

Vettä kuluu normaali perheessä noin 155 litraa/hlö/vrk. Omat käyttötottumukset vaikuttavat vedenkulutukseen paljonkin. Kulutustapoja voi muuttaa! Neljä vinkkiä vesipedon taltuttamiseen: 1) Tutkitaan vesivuodot – vuodessa vuotaa hukkaan vuosien tulot. 2) Valitaan vesipihejä vesikalusteita. 3) Puhtaaksi tulee vähemmälläkin vedellä. 4) Pestään täysiä koneellisia. Martan vinkki: vältä turhia pesuja, säästät omaa työtä, rahaa ja ympäristöä.

Lappeenrannan seudun ympäristötoimi kertoo Pien-Saimaan tilanteesta ja käynnissä olevasta esiselvityshankkeesta. Lisäksi ympäristötoimi vastailee kysymyksiin liittyen haja-asutusalueen ja mökkiläisten jätevesiin sekä kertoo matonpesun vesistövaikutuksista.

Tule kyselemään oman järvesi tilasta ja siitä mitä itse voisit tehdä vesiesi hyväksi!

Mukana:

• Kaakkois-Suomen ympäristökeskus
  • Etelä-Karjalan Martat
  • Lappeenrannan seudun ympäristötoimi

Lisätietoja tapahtumasta:

Etelä-Karjalan Martat ry
erikoisneuvoja Eija Europaeus,
puh. (05) 622 1115
ja Päivi Jukkara
puh. (05) 622 1113

Lappeenrannan seudun ympäristötoimi
ympäristötarkasta Minna Korttinen
puh. (05) 616 389

Kaakkois-Suomen ympäristökeskus
tiedottaja Sirpa Skippari
puh. 040 535 2028 (tavoitettavissa 14.4.)