Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Millaisin keinoin valtiolla säästetään sähköä ja millaisiin tuloksiin on päästy?

Senaatti-kiinteistöt

Julkaistu: 21.11.2012 klo 09:00
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Senaatti-kiinteistöt laajentaa käyttäjäsähköprojektin uusiin kohteisiin.  Mukaan lähtevät nyt Jyväskylässä VTT ja valtion virastotalo Sinetti. Projektin tavoitteena on sähkönkulutuksen alentaminen toimistorakennuksissa kansainvälisten sopimusten mukaisesti yhdeksällä prosentilla vuoteen 2016 mennessä. Tervetuloa tiedotustilaisuuksiin kuulemaan, millaisin keinoin valtiolla säästetään sähköä ja millaisiin tuloksiin on päästy.

VTT:n tiedotustilaisuus

Aika: Keskiviikona  21.11. klo 9 - 10.30

Paikka: VTT:n toimitalo, Koivurannantie 1, Jyväskylä

Sinetin tiedotustilaisuus

Aika: Keskiviikkona 21.11. klo 13 - 14.30

Paikka: Sinetti Vapaudenkatu 58, Jyväskylä

Molempien tilaisuuksien ohjelma:

Kahvit ja Senaatti-kiinteistöjen tervetulosanat, johtaja Esko Kangaskoski

Energiankäyttö Senaatti-kiinteistöissä,  talotekniikan asiantuntija Pertti Puisto

Sähkönsäästö valtion työpaikoilla, kehityspäällikkö Esa Halmetoja

Infonäytöt asiakasviestinnässä,  Galaxo Oy

Lämpimästi tervetuloa!

Tiedote, julkaisuvapaa 21.11.2012

Senaatti-kiinteistöjen sähkönsäästöprojektilla lupaavia tuloksia – toimitilojen käyttäjät projektin todellisia tuloksentekijöitä

Senaatti-kiinteistöjen käyttäjäsähköprojektissa on mukana tällä hetkellä lähes 40 valtionhallinnon rakennusta eri puolilta Suomea.  Projekti laajenee vuoden loppuun mennessä 50 rakennukseen. Mukana olevissa kohteissa on saatu alkuvuoden 2012 aikana 6 % sähkönkulutuksen alennus, kun muissa Senaatti-kiinteistöjen ylläpitämissä kohteissa säästö on ollut 1,8 %. Sähkönkulutus aleni n. 350.000 kilowattituntia vuoden 2011 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tämä tarkoittaa n. 35.000 euron säästöä.

Tilojen käyttäjillä merkittävä vaikutus sähkönsäästöön

Toimitilojen talotekniikkaa uusimalla ja nykyaikaistamalla voidaan saavuttaa enää vähäisiä säästöjä sähkön käytössä. Sen sijaan kiinteistöjen käyttäjien toiminnalla on merkittävä vaikutus sähkönkulutukseen. Keskimääräisessä kiinteistössä käyttäjäsähkö muodostaa koko kiinteistön sähkönkulutuksesta 45 - 55 prosenttia. Jo pienilläkin toimenpiteillä on mahdollista saada aikaan merkittäviä säästöjä niin ympäristön kuin taloudenkin näkökulmista.

Konkreettista ja osallistavaa toimintaa

Käyttäjäsähköprojektissa pyritään vaikuttamaan käyttäjien henkilökohtaisiin rutiineihin, jotta saadaan aikaan sähkön kulutukselle pysyvästi aleneva trendi. Keskeisenä keinona on vaikuttaminen henkilökohtaisen osallistamisen kautta. Tavoitteeseen pyritään hyödyntämällä tiedottamisen lisäksi sosiaalista mediaa ja nykyaikaista viestintäteknologiaa. Esimerkiksi projektin verkkosivuilla käyttäjät voivat tarkastella oman toimintansa vaikutusta työpaikkansa sähkönkulutukseen, saada sähkönsäästövinkkejä ja keskustella energiankäyttöön liittyvistä asioista.

Senaatti-kiinteistöt aloitti sähkönsäästöprojektin Oulussa vuonna 2010. Pilottikohteina olivat Vero- ja työvoimatalo sekä Ympäristötalo. Tulosten mukaan verohallinnon sähkönkulutus laski projektin vaikutuksesta 18,7 %, työvoimahallinnon 7,8 % ja Elyn 2 %.

Lisätietoja: kehityspäällikkö Esa Halmetoja p. 0205 811 662, Senaatti-kiinteistöt

Katso myös   www.senergia.fi

Senaatti-kiinteistöt on maanlaajuisesti toimiva liikelaitos, joka valtion työympäristö- ja toimitila-asiantuntijana tuottaa kokonaisvaltaisia toimitilaratkaisuja valtionhallinnolle. Senaatti-kiinteistöt tarjoaa mm. asiantuntijapalveluita, käyttäjäpalveluita, korjaus- ja investointipalveluja, elinkaari- ja energiapalveluja. Senaatti-kiinteistöjen toiminta perustuu yhteiskuntavastuulliseen liiketoimintaan, hyvään palveluun, pitkäaikaisiin asiakkuuksiin ja kumppanuuteen.  Lue lisää toiminnastamme http://yhteiskuntavastuuraportti2011.senaatti.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon