Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Metsähallitus avohakkaa suojeluun esitettyä valkoselkätikan metsää Ruovedellä

Suomen luonnonsuojeluliitto

Metsähallitus avohakkaa suojeluun esitettyä valkoselkätikan metsää Ruovedellä

Julkaistu: 09.04.2013 klo 08:59
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

BirdLife Suomi, Greenpeace, Luonto-Liitto, Suomen luonnonsuojeluliitto ja WWF Suomi tuomitsevat jyrkästi valtion liikelaitos Metsähallituksen hakkuut Etelä-Suomen metsien suojelulle tärkeillä valtion mailla. Metsähallitus on avohakannut talven aikana Ruoveden Koivulahdella uhanalaisen valkoselkätikan elinpiiriä ja yli 100-vuotiaita korpimetsiä. Hakkuut tehtiin järjestöjen viime syksynä ympäristöministeriölle ja Metsähallitukselle luovuttaman Kansallisomaisuus turvaan –suojeluesityksen alueella. Esityksen tarkoituksena on Etelä-Suomen metsien vakavasti puutteellisen suojelutilanteen parantaminen.

Luonnonsuojelujärjestöjen havainnoitsijat totesivat Ruoveden Koivulahden metsäalueella jo viime vuonna valkoselkätikan syöntijälkiä puun rungoilta. Itse lintua ei kuitenkaan havaittu tuolloin. Nyt huhtikuussa maastossa liikkunut havainnoitsija sai näkyviin metsäalueella liikkuvan valkoselkätikan. Samalla retkellä havaittiin myös vaatelias pohjantikka.

Valkoselkätikan elinpiiri löytyi vasta nyt, mutta muut luontoarvot ovat olleet Metsähallituksen tiedossa. Luonnonsuojelujärjestöjen mielestä hakkuissa ei voi olla kysymys tietämättömyydestä, sillä Metsähallitus kertoo tutkineensa suojeltavaksi esitetyt alueet. Ruovedellä ja Mänttä-Vilppulassa sijaitsevista valtion maiden poikkeuksellisen laajoista ja arvokkaista alueista järjestöt ovat informoineet Metsähallitusta myös erikseen.

"On käsittämätöntä, että valtion mailla suojeluarvoja hävitetään samaan aikaan kun yksityismailta ostetaan kovalla rahalla metsiä suojeluun",sanoo Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Risto Sulkava.

Metsähallitus valmistelee parhaillaan hallitusohjelman mukaista esitystä valtion metsien uusista suojelukohteista. Tämä on osa meneillään olevaa METSO-ohjelmaa. Se tähtää Etelä-Suomen metsien suojelun parantamiseen. Luonnonsuojelujärjestöt luovuttivat lokakuussa 2012 Metsähallitukselle ja ympäristöministeriölle suojeluesityksen, jossa kuvataan tarkoilla kartoilla yli 500 valtion omistamaa arvokasta metsä- ja suoaluetta. Niiden suojelu auttaisi Suomen tavoitetta pysäyttää luonnon monimuotoisuuden väheneminen.

Metsähallitus on toistuvasti väheksynyt luonnonsuojelujärjestöjen esityksiä. Laitoksen mukaan valtion metsät ovat niin moneen kertaan tutkittuja, ettei suojelunarvoisia alueita ole enää suojelematta. Samaan aikaan laitos on jatkanut luonnonsuojelujärjestöjen osoittamien arvokohteiden hakkuita.

"Suojeltaviksi esitettyjen alueiden hävittäminen valtion mailla on lopetettava, sillä Suomi on sitoutunut kansainvälisin sopimuksin luonnon monimuotoisuuden suojeluun. Valtion mailla on tässä tärkeä rooli. Siksi yhtään luonnoltaan arvokasta metsää ei ole varaa menettää. Käytännön esimerkit osoittavat toistuvasti, ettei Metsähallitus ole tutkinut hallinnoimiaan metsiä kunnolla", sanoo Greenpeacen metsävastaava Matti Liimatainen.

Erittäin uhanalainen valkoselkätikka on lahoa lehtipuuta sisältävien metsien laji. Se on rauhoitettu ja kuuluu erityisesti suojeltavien lajien joukkoon. Valkoselkätikan kannan seurannasta Suomessa vastaa Metsähallitus. Lajin kanta on Metsähallituksenkin mukaan koko maassa ”erittäin uhanalainen ja vaatii aktiivisia suojelutoimia selviytyäkseen”. Viime vuonna Pirkanmaalta tuli tutkijoiden tietoon vain kaksi valkoselkätikan pesintää.

Puheenjohtaja Risto Sulkava, Suomen luonnonsuojeluliitto, risto.sulkava@sll.fi, 050-560 2113

Suojeluasiantuntija Tero Toivanen, BirdLife Suomi, tero.toivanen@birdlife.fi, (09) 4135 3300

Metsävastaava Matti Liimatainen, Greenpeace, matti.liimatainen@greenpeace.org, 0400 346 329

Metsävastaava Lauri Kajander, Luonto-Liitto, lauri.kajander@luontoliitto.fi, 045 117 9610