Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Merkittävä Swedish Baltic Sea Water Award Trafin merenkulun ylitarkastaja Jorma Kämäräiselle

Trafi

Julkaistu: 02.12.2011 klo 16:53
Julkaisija: Trafi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin merenkulun ylitarkastaja, tekniikan tohtori Jorma Kämäräinen saa vuoden 2011 Swedish Baltic Sea Water Award’in. Svenska instituutin (SI) myöntämä palkinto annetaan merkittävistä toimista Itämeren suojelemiseksi. Palkinnon arvo on 250 000 Ruotsin kruunua ja se luovutetaan 5.12.2011 Tukhomassa.

Palkinnon myöntämisperusteluissaan tuomaristo toteaa, että Swedish Baltic Sea Water Awardin saa tohtori Jorma Kämäräinen kunnianosoituksena hänen ahkerasta ja väsymättömästä Itämeren hyväksi tekemästään työstä, jolla pyritään suojelemaan merta saasteilta ja laivojen päästöiltä. Hänen ansiostaan jäteveden laskeminen ja ilman mukana kulkeutuvat saasteet ovat vähentyneet huomattavasti ja uusia päästökieltoja on otettu käyttöön. Jorma Kämäräisen lukuisista saavutuksista raati haluaa erityisesti nostaa esiin Itämeren nimeämisen erityisen herkäksi merialueeksi (Particularly Sensitive Sea Area). Raati katsoo, että tämä IMO:n antama luokitus on erinomainen saavutus.

Jorma Kämäräinen on toiminut vuodesta 1995 lähtien ensin Merenkulkulaitoksen meriturvallisuusosastolla ja vuonna 2010 tapahtuneen virastouudistuksen jälkeen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin meriympäristöyksikössä. Hänen työnsä on pääasiassa liittynyt merenkulun ympäristönsuojeluasioihin.

-    Itämeren valtioiden välisellä yhteistyöllä on hyvin merkittävä rooli, kun harkitaan tarvetta saattaa Itämeren alueella voimaan muita merialueita tiukempia ympäristömääräyksiä. Itämeren alueella on muita merialueita tiukemmat merenkulun ympäristönsuojelumääräykset koskien mm. öljypäästöjä, käymäläjätevesien ja kiinteiden jätteiden mereen päästämistä ja ilmansuojelua. Kaikki nämä määräykset on saatettu voimaan Itämeren valtioiden IMO:lle tekemien ehdotusten pohjalta, toteaa Kämäräinen.

Swedish Baltic Sea Water Award

Vuonna 1999 perustettu Swedish Baltic Sea Water Award antaa tunnustusta Itämeren ympäristön hyväksi tehdylle työlle. Ruotsin hallituksen perustama palkinto myönnetään välittömille käytännön hankkeille, jotka auttavat parantamaan Itämeren veden laatua. Sen tarkoitus on ennen kaikkea antaa tunnustusta innovatiivisille uusille menetelmille, joilla pyritään kohti puhtaampaa Itämeren ympäristöä. Palkinto voidaan myöntää yksityiselle henkilölle, yritykselle, yhteisölle tai julkiselle organisaatiolle Itämeren rantavaltioista.

Lisätietoja
merenkuluny litarkastaja Jorma Kämäräinen, puh. 020 618 6440, 040 515 5407, jorma.kamarainen(at)trafi.fi

Ruotsin ulkoministeriön tiedote

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän sääntely- ja valvontatehtävistä. www.trafi.fi