Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Mäntsälä lämpiää ensi vuonna nettisurffailulla

Calefa Oy

Mäntsälä lämpiää ensi vuonna nettisurffailulla

Julkaistu: 24.10.2014 klo 11:39
Julkaisija: Calefa Oy

Calefa Oy: Suomalainen teollisuus hukkaa suotta energiaa

Kun tiedonjanoiset surffailevat netissä, datakeskuksessa koneet käyvät kuumina. Kun omakotiasukas vääntää syksyllä lämmitykseen lisää tehoja, datakeskuksen sivutuotteena syntyvä lämpö hellii varpaiden lisäksi suomalaisia perusarvoja: maalaisjärkeä, säästäväisyyttä ja ympäristöystävällisyyttä.

”Teollisuus hukkaa vuosittain valtavan määrän energiaa. Kotimaisen teollisuuden prosesseissa syntynyttä lämpöä lauhdutetaan ilmaan ja vesistöihin vuosittain ydinvoimalan vuosituotannon verran eli noin 4–6 terawattituntia. Se vastaa noin 200 000 omakotitalon vuosittaista lämmitystarvetta. Harakoille heitetyn energian hinta on jopa 200–300 miljoonaa euroa vuodessa”, Calefa Oy:n toimitusjohtaja Vesa Tamminen listaa.

Ylijäämäenergiaa syntyy runsaasti muun muassa metalli-, energia-, muovi-, elintarvike- ja kemianteollisuudessa. Hukkaenergiaa syntyy kuitenkin myös pienemmissä yksiköissä, kuten leipomoissa ja pesuloissa, sekä maataloudessa viljan kuivauksessa.

Teollisuuden prosesseihin ostettu energia ei tyypillisesti jatka matkaa tuotteen mukana, vaan se lauhdutetaan ympäristöön. Poistohöyryistä, jäähdytys- ja jätevesistä, prosessi- ja savukaasuista sekä lauhdelämmöstä on kuitenkin mahdollista ottaa lämpö talteen ja kierrättää energia takaisin oman prosessin käyttöön tai myydä naapurille. Jopa 70 % teollisuuden hukkaenergiasta voidaan kierrättää uusiokäyttöön, mikä näkyy suoraan myös yrityksen tuloksessa.

Mäntsälään kierrätyslämpöä datakeskuksesta

Hakukoneyhtiö Yandexin IT-keskuksen hukkalämpö kierrätetään ensi vuonna Mäntsälän kaukolämpöverkkoon Calefa Oy:n energiankiertoratkaisulla. Paljon sähköä käyttävä datakeskus synnyttää huomattavasti hukkalämpöä. Kun lämpöenergia kierrätetään takaisin kaukolämpöverkkoon, Mäntsälän kunta säästää sekä rahaa että luontoa.

Yandex Finland Oy:n datakeskus toteutetaan uudella ja erittäin ympäristöystävällisellä tavalla, jossa tietokoneiden tuottama lämpö siirretään konesalin läpi virtaavaan ulkoilmaan. Laitos on kuin jättiläismäinen puhallin ilman energiaa kuluttavia jäähdytyslaitteita. Yandexin datakeskuksen energiatehokkuusluku eli COP-luku on 337. Calefa Oy:n lämmönkierrätyslaitoksen toiminta perustuu lämmön talteen ottamiseen puhaltimen jälkeisestä ilmasta. Yandexin investoima lämmöntalteenottojärjestelmä rakennetaan IT-keskuksen laajenemisen myötä useassa vaiheessa. Kesään 2015 mennessä tavoitteena on ottaa talteen noin tuhannen omakotitalon vuosittaista lämmitystä vastaava määrä lämpöenergiaa. Seuraavassa vaiheessa lämmön talteenottoa tehostetaan entisestään, jolloin uusiokäyttöön menevä energia vastaa jo viiden tuhannen omakotitalon lämmitystä.

Hukkaenergiaa hyödyntämällä paikallinen energialaitos voi korvata maakaasun käyttöä ja vähentää hiilidioksidipäästöjä merkittävästi. ”Kaasuhanat voidaan sulkea kesäksi kokonaan, kun datakeskuksen hukkaenergialla katetaan suuri osa kunnan lämmitystarpeesta”, kertoo Tamminen.

Vesa Tamminen, toimitusjohtaja, Calefa Oy
vesa.tamminen@calefa.fi

Calefa Oy on teollisuuden, energia-alan, kiinteistöjen ja maatalouden hukkaenergian hyödyntämiseen erikoistunut energiaratkaisujen kokonaistoimittaja. Calefan ammattilaiset optimoivat energian kierrätyksen avaimet käteen -periaatteella. www.calefa.fi