Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Maatalouden ympäristöasioita parannettava Suomessa omin päätöksin

Suomen luonnonsuojeluliitto

Maatalouden ympäristöasioita parannettava Suomessa omin päätöksin

Julkaistu: 26.06.2013 klo 11:20
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliiton mielestä maatalouden ympäristöasioita tulee parantaa nyt kotimaisilla päätöksillä, kun muun EU:n maatalouspolitiikan viherryttäminen vesittyi. Komissio esitti EU:n maatalouden ympäristöasioiden parantamista. Jäsenmaiden maatalousministerit ja Euroopan parlamentin maatalousvaliokunta sopivat kuitenkin eilen uudistusten heikentämisestä.

"Suomessa maatalouden ympäristöasioita voidaan onneksi parantaa kotimaisilla päätöksillä. Ministeri Koskisella on parhaat mahdollisuudet ja vastuu edistää kestävää maataloutta", muistuttaa Luonnonsuojeluliiton erityisasiantuntija Tapani Veistola.

Suomella on edelleen erinomaiset mahdollisuudet säätää kotimaan viljelijöille jaettavien ympäristötukien ehtoja ja euromääriä.

"Suomessa lähes kaikki viljelijät ovat mukana vapaaehtoisessa ympäristökorvauksessa. Siihen ei pitäisi tehdä maa- ja metsätalousministeriössä suunniteltua viidenneksen leikkausta. Tukia kannattaa kohdentaa alueellisesti ja tehokkaimpiin toimenpiteisiin", Veistola suosittelee.

Luonnonsuojeluliitto muistuttaa, että maatalous on Suomen vesiensuojelun ykköskysymys. Uhanalaisten lajien ja luontotyyppien määrässä maaseudun perinnemaisemat kilpailevat jopa metsien kanssa.

- erityisasiantuntija Tapani Veistola, puh. 0400 615 530, tapani.veistola@sll.fi

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.

Matti Nieminen, viestintäpäällikkö
Suomen luonnonsuojeluliitto