Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Maatalouden suojavyöhykkeiden hakuaika huhtikuun loppuun

Maatalouden suojavyöhykkeiden hakuaika huhtikuun loppuun

Julkaistu: 09.04.2009 klo 10:09
Julkaisija:

Maatalouden suojavyöhykkeiden haku jatkuu 30.4. saakka. Uudenmaan ympäristökeskus kannustaa alueensa viljelijöitä hakemaan tukea suojavyöhykkeiden perustamiseen. Ne ovat tehokas keino vähentää pelloilta vesiin huuhtoutuvien ravinteiden ja maa-ainesten määrää. Erityisen tärkeää suojavyöhykkeiden perustaminen on jyrkille rantapelloille. Suojavyöhyke on tarpeellinen myös kalteville ja tulvanaroille vesistön varren pelloille.

Suojavyöhykkeiden perustamista ja hoitoa tuetaan maatalouden ympäristöohjelman erityistuella, jonka määrä on enimmillään vuodessa 450 euroa/ha.  Uudenmaan ympäristökeskuksen toimialueella tehtiin viime vuonna yhteensä noin 60 suojavyöhykesopimusta. Uudenmaan ympäristökeskuksen alueella on suojavyöhykesopimuksia noin 400 kpl, jotka kattavat 1 300 hehtaarin peltopinta-alan.

Suojavyöhykkeitä tarvitaan vielä lisää vesistöjen ja valtaojien varsille. Tehtyjen yleissuunnitelmien perusteella on arvioitu, että suojavyöhykkeiden tarve Uudenmaan ympäristökeskuksen alueella olisi lähes 3 300 hehtaaria. Uudenmaan ympäristökeskus neuvoo ja ohjaa suojavyöhykkeen perustajia maksutta. Tukihakemukset toimitetaan TE-keskukseen.

Suojavyöhyke:

• Ympärivuotisesti kasvipeitteinen, keskimäärin vähintään 15 metriä leveä alue pellon ja vesistön välillä.
  • Perustetaan vesistöjen varteen kalteville, tulviville ja sortuville rantapelloille tai valtaojan varteen tai pohjavesialueelle.
  • Perustetaan valmiiseen nurmeen tai kylvämällä monivuotinen nurmiseos.
  • Suojavyöhykettä ei muokata, lannoiteta tai käsitellä torjunta-aineilla.
  • Hoidetaan niittämällä ja korjaamalla niittojäte vaikkapa hyötykäyttöön.
  • Voidaan hoitaa myös laiduntamalla.

• Suojavyöhykkeet ja lista erityisympäristötukisuunnitelmia tekevistä neuvojista: www.ymparisto.fi/uus/maatalous
  • Ajankohtaista tietoa koulutuksista ja tukiin liittyvistä asioista:   www.uusimaaseutu.fi
  • Suunnittelija Kari Koppelmäki, Uudenmaan ympäristökeskus, puh. 0400 363 225, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi
  • Ylitarkastaja Irmeli Ahtela, Uudenmaan ympäristökeskus, puh. 040 517 3412, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi