Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Maailman luonnonsuojelukongressi: Ei kaivoksia luonnonsuojelualueille

Suomen luonnonsuojeluliitto

Maailman luonnonsuojelukongressi: Ei kaivoksia luonnonsuojelualueille

Julkaistu: 12.09.2016 klo 13:00
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Kansainvälisen luonnonsuojeluliiton (IUCN) mielestä valtioiden tulee kieltää kaivostoiminta ja muut luontoa uhkaavat hankkeet kaikilla luonnonsuojelualueilla. IUCN kehottaa esimerkiksi kaivannaisteollisuutta omaehtoisesti pysymään poissa suojelualueilta.

Kaivokset, öljyn- ja kaasunporaus sekä laajat infrastruktuurihankkeet uhkaavat luonnon monimuotoisuutta kaikkialla maailmassa. Edes jo suojellut alueet eivät ole turvassa, kuten Suomessakin esimerkiksi Viiankiaavan ja Romppaiden kaivoshankkeiden sekä Kollajan ja Vuotoksen tekoallassuunnitelmien kohdalla.

"Uusi suositus on merkittävä edistysaskel luonnon kannalta", toteaa Natur och Miljön toiminnanjohtaja Bernt Nordman.

Hän edusti suomalaisia luontojärjestöjä IUCN:n maailman luonnonsuojelukongressissa Havaijilla.

"Maailman luonnonsuojelukongressissa käyty keskustelu osoitti, että myös osa kaivosteollisuudesta haluaa selkeitä pelisääntöjä."

"Nyt Suomessakin tarvitaan valtiolta ja yhtiöiltä tahtoa jättää suojelualueet rauhaan", sanoo Luonnonsuojeluliiton erityisasiantuntija Tapani Veistola.

Kansainvälisen luonnonsuojeluliiton suomalaisia jäseniä ovat valtion lisäksi muun muassa Suomen luonnonsuojeluliitto, Natur och Miljö sekä BirdLife Suomi.

Liitteenä kuva IUCN:n kongressista (kuvaaja: Bernt Nordman) sekä kuvituskuva äänestystuloksesta

IUCN:n suositus: https://portals.iucn.org/congress/motion/026

Lisätietoja

Bernt Nordman, toiminnanjohtaja, Natur och Miljö, p. 045 2700313, bernt.nordman(a)naturochmiljo.fi