Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Maa- ja kotitalousnaisten tempaus innosti yli 4000 ihmistä halaamaan puuta

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Maa- ja kotitalousnaisten tempaus innosti yli 4000 ihmistä halaamaan puuta

Julkaistu: 13.06.2014 klo 11:20
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Maa- ja kotitalousnaiset tekivät puunhalaamisen epävirallisen Suomen ennätyksen 11.6 klo 20. Järjestölle ilmoitettuja puunhalaajia oli 4127. Puuta halaamalla haluttiin kiinnittää huomio metsän moniin arvoihin. Tempaus on osa Maa- ja kotitalousnaisten Metsästä voimaa -järjestökampanjaa.

– Tapahtumalla haluttiin tuoda esille metsien taloudellinen merkitys ja monipuolinen virkistyskäyttö sekä metsä ruoan ja hyvinvoinnin lähteenä, kertoo Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen järjestöpäällikkö Helena Velin.

Puita halattiin yli 300 paikassa ympäri Suomen Helsingistä Äkäslompoloon. Osallistujia oli myös Virossa ja Ruotsissa. Metsästä voimaa saivat niin vauvat kuin vaaritkin, yksin ja ryhmässä.

Osallistujamäärä kerättiin tekstiviesteillä ja nettilomakkeella, johon ihmiset vastasivat halauksen jälkeen.

– Puunhalaajien lukumäärä on todennäköisesti laskettua suurempi. Saamamme mediahuomion ansiosta moni varmasti innostui halaamaan puuta ilmoittautumatta tapahtumaan, Velin toteaa.

Tapahtuma nosti esiin metsän monipuoliset käyttötarkoitukset

Paikallisten puun halaus -tempauksien yhteydessä järjestettiin myös monipuolista ohjelmaa, jonka tarkoituksen oli korostaa metsän monia mahdollisuuksia. Ennen halausta veryteltiin, kerättiin villivihanneksia, tutustuttiin metsätalouteen, laulettiin metsälauluja ja nautittiin kesäherkuista.

Esimerkiksi eräs pohjoispohjalainen ryhmä tutustui ensin paikalliseen sahaan, jonka jälkeen he nauttivat metsän elvyttävästä vaikutuksesta ja kauniista maisemasta:

– Tuoksuttelimme kukkivia suopursuja, ihastelimme metsätähtiä ja nupulla olevaa puolukkaa, kuvailtiin ryhmänvetäjän lähettämässä viestissä.

Puuta halatessa saattoi päästä tutustumaan uusin puulajeihin. Yksi kunnianhimoisimmista ryhmistä löytyi Virroilta, jossa 44 puiden ystävää halasi samanaikaisesti 33 eri puulajia tai niiden muuntoversiota, joita Tauno ja Anja Vuorenmaa ovat keränneet marjatilansa pihapiiriä koristamaan.

Metsä antaa voimaa meille kaikille

Metsästä voimaa -kampanja jatkuu vuoden 2015 loppuun. Kampanjan tavoitteena on lisätä metsän ja metsän käytön arvostusta ja tarjota yhteisöllistä toimintaa.
Paikallisyhdistyksiä kannustetaan muun muassa järjestämään ruokakursseja villivihanneksista ja metsien antimista, vierailemaan paperi- ja sellutehtaissa, tutustumaan puusta tehtyihin käsitöihin ja tekemään metsäretkiä.

– Suuren suosion saanut ennätystempauksemme osoitti, kuinka tärkeitä metsät suomalaisille ovat. Toivomme, että tämä innostaa ihmisiä osallistumaan myös muihin paikallisyhdistystemme järjestämiin metsäaiheisiin tapahtumiin, järjestöpäällikkö Velin toteaa.

Kampanjan suunnittelua on tukenut Suomen metsäsäätiö.
www.maajakotitalousnaiset.fi/metsastavoimaa

Lisätietoja tempauksesta ja alueellisista tapahtumista Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksesta

Järjestöpäällikkö Helena Velin, p. 040 527 1579, helena.velin@maajakotitalousnaiset.fi

viestintäpäällikkö Silja Nousiainen, p. 040 526 8475, silja.nousiainen@maajakotitalousnaiset.fi