Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Maa- ja kotitalousnaiset neuvoo, miten voit nauttia sienisadosta ympäri vuoden

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Maa- ja kotitalousnaiset neuvoo, miten voit nauttia sienisadosta ympäri vuoden

Julkaistu: 07.08.2014 klo 12:14
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Puhdas luonto, runsaat metsät sekä ainutlaatuiset jokamiehenoikeudet tekevät Suomesta sienestäjän unelmamaan. Kuitenkin vain murto-osa metsäsienistä päätyy vuosittain hyötykäyttöön. Tuoreen sienisadon aika on verrattain lyhyt, joten sieniä kannattaa säilöä myös pitkän talven varalle. Pakastaminen, kuivaaminen sekä etikkasäilöntä ovat yleisimmät tavat säilöä sieniä.

Sieniretkelle lähtevän kannattaa varata aikaa myös sienten käsittelyyn, sillä ne eivät säily kauan.

- Sienet on esikäsiteltävä tai valmistettava ruuaksi mieluiten samana päivänä, neuvoo Etelä-Pohjanmaan maa- ja kotitalousnaisten ruoka-asiantuntija Asta Asunmaa.

Pakasta sienet paistettuina

Lähes kaikkia sieniä voi pakastaa. Erityisesti pakastettavaksi sopivat miedot sienet kuten haperot, vahverot, orakkaat, leppärouskut, valmuskat ja tatit.

- Raakoja sieniä ei kannata pakastaa, sillä ne tulevat kotipakastimessa helposti puiseviksi ja vievät myös paljon tilaa, Asunmaa kertoo.

Kuumenna peratut ja paloitellut sienet pannulla, kunnes suurin osa nesteestä on haihtunut. Älä lisää pannulle rasvaa, sillä se lyhentää sienten säilyvyyttä.

Jäähdytä sienet hyvin ja pakkaa ne kertakäyttöannoksina puhtaisiin pakastuspusseihin tai -rasioihin.

Kuivatut sienet säilyvät vuosia

Kuivaaminen on ihanteellinen säilöntätapa erityisesti ohutmaltoisille sienille kuten mustatorvisienelle sekä suppilo- ja kosteikkovahveroille. Kuivatuissa sienissä maku- ja ravintoaineet säilyvät hyvin.

- Paras kuivaustulos saadaan sienikuivurissa. Jos kuivuria ei ole, sienet voi kuivata jonkin lämmönlähteen yläpuolella tai lähettyvillä, Asunmaa sanoo.

Sähköuunissa kuivaaminen on vaikeaa, sillä sopivaa lämpötilaa (35–40 astetta) on hankala säätää. Liian kuumassa lämpötilassa sienet kypsyvät ja kuivuvat koviksi.

Levitä puhdistetut sienet tasaisesti kuivausritilöille ja pöyhi niitä kuivumisen aikana. Sienet ovat riittävän kuivia, kun ne taitettaessa murtuvat. Kun kuivaus on hyvin onnistunut, sienet säilyvät ilmatiiviissä rasiassa, pimeässä ja viileässä säilytettyinä käyttökelpoisina useamman vuoden.

Suolaa kirpeät rouskut ja säilö nuoret sienet etikkaan

Sienten suolaaminen on vanha tapa säilöä sieniä. Suolaaminen ei ole kuitenkaan ravitsemuksen kannalta suositeltavaa, sillä liika suola on terveyshaitta.

- Sienten keitin- ja liotusvesiin liukenee myös suurin osa sienten arvokkaista ravintoaineista. Siksi suolaamalla kannattaa säilöä lähinnä kirpeitä rouskuja, joita voi käyttää sienisalaattiin, Asunmaa ohjeistaa.

Säilömällä nuoria ja kovamaltoisia sieniä etikka-mausteliemeen saadaan säilykkeitä, jotka voi nostaa suoraan ruokapöytään.

Erityisen hyvin marinoitaviksi sopivat pienet kantarellit, suppilovahverot, kangas- ja leppärouskut. Marinoimisliemeen käytetään etikan ja veden lisäksi sokeria, suolaa ja erilaisia mausteita.

Ohje sienestäjälle:
• Poimi vain sieniä, jotka varmasti tunnistat syötäviksi lajeiksi.
• Poimi sienet kokonaisina sekä irrota ne maasta varovaisesti kiertämällä ja vetämällä.
• Älä kerää sieniä sateella tai kun sienet ovat märkiä.
• Poimi sienet nuorina ja mahdollisimman hyväkuntoisina. Ne säilyvät hyvin ja maistuvat parhailta.
• Perkaa ja käsittele sienet heti poimimisen jälkeen jo metsässä.
• Kerää sienet ilmavaan koriin tai astiaan, älä missään tapauksessa muovipussiin tai sankoon.
• Poimi mieluiten samaan astiaan vain yhtä sienilajia.

Lähteenä Arktiset Aromit sekä Suomen sieniseura

Kala-kantarellivuoka

500 g tuoreita tai pakastettuja kalafileitä
1 l kantarelleja tai pieniä tatteja
3 kpl tomaatteja
rasvaa sienten ruskistamiseen
noin 1 tl suolaa
2 rkl sitruunamehua
ripaus valkopippuria
1 tl currya
0,5 dl tuoretta persiljaa hienonnettuna
(1‒2 dl vettä, kalalientä tai kermaa)
1 dl juustoraastetta tai tuorejuustoa

1. Mausta kalafileet suolalla, sitruunamehulla ja valkopippurilla, lado fileet voideltuun uunivuokaan.
2. Ruskista puhdistetut ja pilkotut sienet rasvassa, mausta currylla ja kevyesti suolalla.
3. Lado viipaloidut tomaatit, sienisilppu ja hienonnettu persilja fileiden päälle.
4. Paista 200 asteisessa uunissa 20‒30 min. Lisää vuokaan nestettä tarvittaessa. Paistamisen loppupuolella ripottele juustoraaste tai tuorejuusto vuokaan päällimmäiseksi. Anna juuston sulaa kunnolla.

Kesäkurpitsa-sienikeitto

3 keskikokoista kesäkurpitsaa
0,5 l vettä
2 kpl kanaliemikuutiota
1‒2 dl kevytkermaa
1 dl kuivattuja sieniä murskattuna tai 2–3 dl tuoreita sieniä haudutettuina kuutioina
noin 0,5 tl suolaa
0,5 tl mustapippuria
ripaus chiliä
0,5 dl tuoretta persiljaa hienonnettuna
(1-2 valkosipulin kynttä)
rucolaa tai tuoreita yrttejä koristeluun

1. Paloittele huuhdellut kesäkurpitsat ja keitä ne kanaliemessä n. 15 min.
2. Soseuta keitto ja lisää joukkoon kerma sekä sienet. Anna kuumentua kunnolla uudelleen, ennen kuin otat keiton liedeltä.
3. Mausta pippurilla, chilillä ja persiljalla. Hienonna halutessasi joukkoon myös valkosipulin kynnet.
4. Voit nauttia keiton kuumana tai jäähdyttää nopeasti kylmänä tarjottavaksi.
5. Juuri ennen tarjoilua voit lisätä koristeeksi keiton pinnalle tuoreita yrttejä tai rucolaa.

Sienipatonki

50 g hiivaa
5 dl vettä
2 tl suolaa
1 rkl öljyä
n. 14 dl erikoisvehnäjauhoja
1,5 dl kuivattuja sieniä
1 dl kuivattua sipulia tai 2‒3 tuoretta sipulia
0,5 dl kuivattua persiljaa

1. Kuumenna vesi lähes kiehuvaksi. Laita kuivatut sienet, sipuli ja persilja veteen turpoamaan n. 15–20 minuutiksi. Jos käytät tuoretta sipulia (tai sieniä), kuullota hienonnettu sipuli pannulla öljyssä pehmeäksi.
2. Liuota hiiva haalenneeseen, kädenlämpöiseen veteen sienten, sipulin ja persiljan joukkoon. Lisää suola ja öljy. Lisää jauhoja sekoittaen ja vaivaten, kunnes taikina on sileää ja joustavaa. Vaivaa taikinaa pitkään, 10–12 minuuttia käsivoimin.
3. Peitä ja anna nousta 30 minuuttia. Painele noussut taikina takaisin kulhoon ja nostata vielä toiset 30 minuuttia.
4. Vaivaa taikina kunnolla leivinpöydällä. Jaa taikina neljään osaan, kieritä niistä kapeat pitkot ja aseta ne öljytylle uunipellille.
5. Jauhota patongit kevyesti pinnalta. Leikkaa patonkeihin muutama vinoviilto terävällä veitsellä ja anna nousta 20 minuuttia liinan alla. Kuumenna uuni 250 asteeseen.
6. Paista patongit uunin keskitasolla noin 15 minuuttia, kunnes ne saavat hienon värin. Suihkuta mielellään vettä uuniin muutaman kerran. Jäähdytä patongit ritilällä ilman liinaa, jolloin ne pysyvät rapeina.

Mausteiset jälkiruokasienet

500 g pieniä kiinteämaltoisia sieniä
4 dl makeaa valkoista vermuttia
1 kanelitanko
4‒6 kokonaista mausteneilikkaa
noin 2‒3 dl hedelmä- tai marjalikööriä

1. Puhdista sienet hyvin, jätä jalka jäljelle. Leikkaa isoimmat viipaleiksi pystysuunnassa ja puolita pienimmät.
2. Kaada vermutti teräskattilaan ja kuumenna kiehumispisteeseen. Lisää mausteet ja sienet. Keitä hiljalleen 3-4 minuuttia. Poista kanelitanko ja neilikat.
3. Jäähdytä sienet vermutissa ja nostele ne sitten puhtaaseen lasitölkkiin ja kaada päälle mieleistäsi likööriä (esim. omena, päärynä, aprikoosi, sitrus tai manteli) niin, että kaikki sienet peittyvät. Voit halutessasi säilyttää sienet myös jäähdytetyssä vermutissa, mutta silloin ne on käytettävä parin päivän sisällä.
4. Säilytä jääkaapissa tarjoiluun saakka. Sienet sopivat tarjoiltavaksi jäätelön, kermavaahdon, vaahdotetun ranskankerman tai pienet ohukaisten kera.

Ohjeet löytyvät Maa- ja kotitalousnaisten nettisivuilta www.maajakotitalousnaiset.fi/vinkit-ja-teemat

Kuvat (lähde mainittava): Maa- ja kotitalousnaisten Keskus / Timo Viljakainen
Painolaatuiset kuvat saat Silja Varjoselta, silja.varjonen@maajakotitalousnaiset.fi

ruoka-asiantuntija Asta Asunmaa, Etelä-Pohjanmaan maa- ja kotitalousnaiset