Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Luonnossa liikkuminen osaksi varhaiskasvatuksen ja opetuksen arkipäivää

Suomen Latu

Luonnossa liikkuminen osaksi varhaiskasvatuksen ja opetuksen arkipäivää

Kutsu.
Julkaistu: 24.11.2015 klo 14:02
Julkaisija: Suomen Latu

Suomen Latu ry järjestää Luonto on! -seminaarin 26.11. yhteistyössä Valo ry:n Ilo kasvaa liikkuen -ohjelman kanssa. Seminaarissa pureudutaan luonnon ja liikunnan mahdollisuuksiin varhaiskasvatuksessa ja koulujen perusopetuksessa.

Päivän aikana kuullaan Harriet Guterin sanoin Ruotsin I Ur och Skur -koulujen ja päiväkotien toiminnasta sekä norjalaisen tohtori Ingunn Fjørtoftin tutkimuksesta luonnonmukaisen ympäristön vaikutuksesta lapsen leikkiin ja motoriseen kehitykseen. Seminaarissa saadaan myös tietoa Suomessa tapahtuvasta päiväkotien ja koulujen luontotoiminnasta.

Ulkona ja luonnossa liikkuminen on paras keino lisätä lasten fyysistä aktiivisuutta. Puhtaasti liikunnallisten hyötyjen ohella luontoliikunta tuo mukanaan lapsen tai nuoren kokemusmaailmaan myös aineksia emotionaalisten, eettisten, sosiaalisten sekä esteettisten tavoitteiden kehittymiselle. Lisäksi liikkuen voidaan oppia tiedollisia taitoja, kuten matematiikkaa. Kestävää kehitystä arvostavassa kasvatuksessa ja opetuksessa luonto on tärkein toiminta- tai oppimisympäristö.

On helppo puhua luonnon ja liikunnan merkityksestä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistäjänä. Useiden tutkimusten mukaan jo ensimmäiset 10 minuuttia luonnossa vaikuttavat verenpaineen laskuun. Allergia- ja astmaliiton tutkimuksissa (2014) havaittiin, että urbaanissa ympäristössä elävien ihmisten heikko luontoyhteys on ainakin osittainen syy moniin ympäristö- ja terveysongelmiin.

Varhaiskasvatuksen- ja koulujen liikuntaa tukee moni eri valtakunnallinen taho. Suomen Latu tarjoaa koulutusta, valmiita ohjelmia sekä materiaalia varhaiskasvatukseen ja kouluihin. Ilo kasvaa liikkuen -ohjelma edistää lasten liikkumista varhaiskasvatuksessa. Liikkuva koulu -ohjelma tukee kouluja aktiivisemman toimintakulttuurin muutoksessa.

Tietoa liikunnan ja luontoympäristön merkityksestä oppimisen edistäjänä on saatavilla enemmän kuin koskaan. Seminaarin osallistuu 120 varhaiskasvattajaa, opettajaa sekä alan asiantuntijoita. Tervetuloa mukaan!

Aika: 26.11.2015 9.00-15.45
Paikka: Valo-talo, Radiokatu 20, 00240 Helsinki

Ohjelma liitteenä.

Ilmoittautuminen ja lisätiedot:

Mari Parikka-Nihti, mari.parikka-nihti@suomenlatu.fi, 040-7767941
Nina Räike, nina.raike@suomenlatu.fi, 044-7226312

Suomen Latu on liikuttamiseen ja ulkoilijoiden edunvalvontaan keskittynyt ulkoilujärjestö, johon kuuluu 80 000 jäsentä 217 yhdistyksessä.

www.suomenlatu.fi/lastentoiminta
www.facebook.com/suomenlatu