Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Luonnonsuojeluliitto juhlii rokaten ja retkeillen

Suomen luonnonsuojeluliitto

Luonnonsuojeluliitto juhlii rokaten ja retkeillen

Julkaistu: 21.05.2013 klo 11:25
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto täyttää toukokuun lopulla 75 vuotta. Maan suurimman ympäristöjärjestön vapaaehtoista suojelutyötä juhlistetaan 22.5. Norpparock -tukikonsertilla Tavastialla ja 25.5. juhlaretkellä Suomen ensimmäiselle luonnonmuistomerkille.

Norpparockissa Tavastialla 22.5. lavalle nousevat Apulanta, Arttu Wiskari, Elokuu ja Kuningasidea.

Kaikki artistit esiintyvät luonnon puolesta palkkiotta, suomalaisen luonnon hyväksi. Artistien lisäksi Tavastialla nähdään kunniavieraana luontojulisteistaan tunnettu graafikko Erik Bruun sekä esseisti Antti Nylén. Tapahtuman juontaa Radio Novan iltapäivästä tuttu Ile Jokinen.

Luonnonystävät voivat pääsylippuja ostaessaan suunnata tukensa joko saimaannorpalle, puhtaille vesille, arvokkaille metsille, lasten ympäristökasvatukselle tai kaivostoimintaan vaikuttamiselle.

Luonnonsuojelijat uskaltautuvat Ollinkiven juurelle

Suomen luonnonsuojeluliitto ja sen Pirkanmaan piiri järjestävät lauantaina 25. toukokuuta yhden liiton 75-vuotisjuhlavuoden retkistä Siikanevalle, joka on Pirkanmaan hienoin suo. Suon laitamilla on komea siirtolohkare kiperässä asennossa. Tämä Ollinkivi on suojeltu vuonna 1924 maamme ensimmäisenä luonnonmuistomerkkinä. Siihen liittyy myös tarina.

Ollinkiven ohi kulki 1800-luvulla Helsinki–Kokkola-maantie, kiven tienoilla nimeltään Paha virsta. Sakari Topeliuksen tarinan mukaan kivi odottaa, että maanpetturi kulkee sen ohi, jolloin se kierähtää petturin päälle. Suojelijat testaavat uskomusta ja kerääntyvät joukolla lohkareen juurelle.

Suomen luonnonsuojeluyhdistys perustettiin Helsingissä 27.5.1938. Vuonna 1969 nimi vaihtui Suomen luonnonsuojeluliitoksi. SLL on voittoa tuottamaton kansalaisjärjestö ja maan suurin ympäristöjärjestö. Toiminta kattaa koko maan Ahvenanmaata lukuun ottamatta.

Norpparock 22.5. Tavastialla (Urho Kekkosen katu 6, Helsinki). Ovet avautuvat klo 19.00, showtime klo 19.30. K-18. Liput Tiketistä 20/15 e + toimitus- ja palvelukulut. Konsertti järjestetään yhteistyössä Tavastian, Tiketin ja Radio Novan kanssa. www.sll.fi/norpparock

Juhlaretki Siikanevalle ja Ollinkivelle 25.5. Myös median edustajat ovat tervetulleita, kuljetus klo 10.00 Tampereen rautatieasemalta. Ilmoittautumiset ja lisätietoja: aluesihteeri Juho Kytömäki, Pirkanmaan luonnonsuojelupiiri, puh. 040 515 4557, pirkanmaa@sll.fi.

Lahjoitukset Suomen luonnonsuojeluliitolle: (Sampo) FI94 8000 1600 0988 50.

Viestintäpäällikkö Matti Nieminen, puh. 050 564 2283, etunimi.sukunimi@sll.fi, www.sll.fi