Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Luonnonsuojeluliiton mielestä susikanta ei kestä metsästyksen lisäämistä

Suomen luonnonsuojeluliitto

Luonnonsuojeluliiton mielestä susikanta ei kestä metsästyksen lisäämistä

Julkaistu: 20.02.2015 klo 21:33
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Luonnonsuojeluliiton mielestä susikanta ei vielä kestä metsästyksen lisäämistä nykyisestä. Keskustelu yleisestä suden metsästyksestä on ennenaikaista, koska susikanta ei ole vielä palautunut kestävälle tasolle.

Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Risto Sulkava pahoittelee perjantaina (20.2.2015) julkaistun susikannanoton saamaa kärjekästä uutisointia. Luonnonsuojeluliiton virallinen kanta on, ettei susikanta kestä metsästystä.

Susikannan vahvistamiseksi on ensiarvoisen tärkeää lopettaa salametsästys. Laitonta metsästystä voidaan torjua vain yhteistyöllä ja eri osapuolten kanssa keskustelemalla.

Luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Risto Sulkava julkaisi perjantaina susikannan hoitoa koskevan kannanoton yhdessä Metsästäjäliiton puheenjohtajan Lauri Kontron kanssa. Kyseessä oli Sulkavan henkilökohtainen kannanotto.

Kannanotossa tuomitaan voimakkaasti salametsästys. Samalla todetaan, että susikannan hoidossa on otettava uusia askelia. Aiemmin susien määrän säätely perustui laittomasti tapettuihin susiin, ja se toiminta ei saa jatkua.

Susikanta kasvaa Suomen olosuhteissa noin 30 % vuodessa, jos salametsästystä ei tapahdu. Luontaisella kasvuvauhdilla susikanta on kestävällä tasolla parissa vuodessa.

“Kun susikanta vahvistuu, on kantaa mahdollista säädellä laillisen metsästyksen keinoin. Luonnonsuojeluliitto ei vastusta metsästystä, kun se tapahtuu lakien puitteissa ja kestävällä tavalla”, Sulkava sanoo.

Aiheelliset valitukset edistävät suden suojelua

Metsästäjäliiton kautta julkaistussa Sulkavan ja Kontron kannanotossa pyydettiin välttämään turhia valituksia susien kaatoluvista. Sulkava pahoittelee, ettei kommenttia avattu kannanotossa täsmällisemmin. Valitukset ovat tarpeen silloin, kun ne pystytään perustelemaan hyvin. Tällöin niistä on hyötyä suden suojelun kannalta.

Luonnonsuojeluliiton paikalliset luonnonsuojelupiirit tekivät hyvin perusteltuja valituksia tälle talvelle myönnetyistä susien kaatoluvista.

“Esimerkiksi Vieremällä tapettiin susi salaa, mutta alueelle myönnettyä lupaa ei silti peruttu. Tällaisessa tilanteessa valitus on ainoa oikea tie saattaa kannanhoitosuunnitelman toimenpiteet voimaan”, Sulkava painottaa.

Luonnonsuojeluliitto aloitti vastikään yhteistyön kansainvälisen WildLeaks-verkkopalvelun kanssa erityisesti suurpetojen salametsästyksen ehkäisemiseksi.

Lisätiedot:
Puheenjohtaja Risto Sulkava, p. 050 560 2113, risto.sulkava@sll.fi
Viestintäpäällikkö Matti Nieminen, p. 050 564 2283, matti.nieminen@sll.fi

>> Luonnonsuojeluliiton lausunto susikiintiöasetuksesta metsästysvuodelle 2014–15