Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Luonnon köyhtymisen pysäyttäminen tarvitsee lisää rahaa

Suomen luonnonsuojeluliitto

Luonnon köyhtymisen pysäyttäminen tarvitsee lisää rahaa

Julkaistu: 27.03.2013 klo 14:50
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Luonnonsuojeluliitto on iloinen tänään julkaistusta Suomen uudesta luonnonsuojelun toimintaohjelmasta. Liiton mielestä luonnon köyhtymisen pysäyttämiseen tarvitaan kuitenkin selvästi suunniteltua enemmän rahoitusta. Luonnolle haitallisia tukia kannattaisi karsia ja suunnata niitä luonnonsuojeluun enemmän kuin budjettiriihessä nyt tehtiin. Luonto tulisi ottaa paremmin huomioon myös EU-rahastojen valmistelussa.

"Suomen luonnonsuojelun uusi toimintaohjelma mahdollistaa paljon hyvää toimintaa. Siinä korostuvat aiempia enemmän ekologiset verkostot ja luonnon ekosysteemipalvelut eli ihmiselle tulevat erilaiset hyödyt", Suomen luonnonsuojeluliiton erityisasiantuntija Tapani Veistola sanoo. "Ohjelma tarvitsee kuitenkin toteutuakseen lisää rahaa. Esimerkiksi Etelä-Suomen metsien suojeluohjelma METSOn rahoitusta pitäisi lisätä 10 miljoonaa euroa vuodessa valtioneuvoston päätöksen aikataulun mukaisesti."

Sekä luontoa että veronmaksajaa hyödyttäisi erilaisten luonnolle haitallisten tukien karsiminen. Myös tukien uudelleen suuntaaminen olisi kestävää talousajattelua.

"Jokainen ymmärtänee, että olemassa olevien luontoarvojen suojelu on nyt halvempaa kuin niiden ennallistaminen tulevaisuudessa keinotekoisesti", Veistola muistuttaa.

"Esimerkiksi metsätalouden saamista tuista olisi järkevää suunnata vähintään puolet luonnonhoitoon. Tällä hetkellä metsätalouden tuista vain 10 prosenttia menee luonnonhoitoon", hän kertoo.

Luonnonsuojelutöiden asemaa tulee parantaa myös EU-rahastojen tulevan ohjelmakauden rahoituksessa. Esimerkiksi valtioneuvoston päätös kalatiestrategiasta ei ole vieläkään toteutunut rakennerahastojen eikä meri- ja kalatalousrahaston valmistelussa.

- erityisasiantuntija Tapani Veistola, Suomen luonnonsuojeluliitto, puh. 0400 615 530, tapani.veistola@sll.fi

- Tapani Veistolan kommenttipuheenvuoro toimintaohjelmasta seurantaryhmässä:

- Suomen luonnon monimuotoisuuden suojelun ja kestävän käytön toimintaohjelma 2013–2020:

(SLL tiedote 27.3.2013)

Matti Nieminen