Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Luonnon kärsimysnäytelmä Talvivaarassa keskeytettävä pääsiäiseksi

Suomen luonnonsuojeluliitto

Luonnon kärsimysnäytelmä Talvivaarassa keskeytettävä pääsiäiseksi

Julkaistu: 28.03.2013 klo 11:03
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Talvivaaran kaivosyhtiön tällä viikolla aloittamat jätevesien juoksutukset ovat levinneet hallitsemattomasti luontoon. Suomen luonnonsuojeluliiton mielestä Talvivaaran tulisi lopettaa välittömästi luonnon kärsimysnäytelmä pääsiäisen ajaksi.

Talvivaaran kaivosyhtiö juoksuttaa kaivokseen varastoitua jätevettä eteläiseen Vuoksen vesistöön. Talvinen luonto haraa kuitenkin vastaan eikä vesistö kykene ottamaan vesikuormaa. Talvivaaran juoksutus on karannut kaivosalueen ulkopuolelle metsiin, läheisille soille ja jopa ylävirtaan järvenjäätä pitkin. Vaarana on, että virtaava vesi irrottaa tällöin Ylä-Lumijärveen laskeutuneita raskasmetallisakkoja.

"Talvivaaran kaivosyhtiö käyttää kainuulaista korpiluontoa muka pakon sanelemana kaatopaikkana. Paljon selvemmin luonto ei voi enää sanoa, että nyt riittää", jyrähtää Suomen luonnonsuojeluliiton Kainuun piirin puheenjohtaja Johan Heino.

Koska Kainuun ELY-keskus ei päivystä pääsiäisen yli, eikä se ole asentanut reaaliaikaista valvontaa mahdollistavia mittareita, viranomaisvalvontaa ei käytännössä ole pääsiäisenä ollenkaan. Suomen luonnonsuojeluliiton mielestä keskeytyksen tulisi jatkua siihen saakka, kun viranomaiset pääsevät paikan päälle arvioimaan tilanteen.

"Tässä tilanteessa olisi sekä kaivosyhtiöltä että Kainuun ELY-keskukselta väärin jättää juoksutushanat auki ja siirtyä pääsiäisen viettoon", Johan Heino päättää.

- puheenjohtaja Johan Heino, SLL Kainuun luonnonsuojelupiiri, puh. 040-511 1601

- SLL Kainuun luononsuojelupiirin tiedote 27.3.2013:

- Maksuton kuva viestimien käyttöön: Kajaanin Lumijoki 27.3.2013. Kuvaaja SLL / Pekka Rönkkö.

Matti Nieminen
viestintäpäällikkö, Suomen luonnonsuojeluliitto