Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Lisää ympäristöystävällisiä busseja Helsinkiin

HSL Helsingin seudun liikenne

Lisää ympäristöystävällisiä busseja Helsinkiin

Julkaistu: 17.04.2012 klo 10:18
Julkaisija: HSL Helsingin seudun liikenne

HSL-alueen bussikaluston uudistuminen jatkuu. Tammikuussa 2013 Helsingin linjoille saadaan 76 vähäpäästöistä eli EEV–normit täyttävää bussia. Lisäksi vuosien 2013 – 2019 aikana liikenteeseen tulee 15 uuden Euro 6 -päästötasoluokituksen mukaista bussia. Näistä 11 on energiatehokkaita kevytrakennebusseja.

Uusi kalusto tulee HSL:n kilpailuttamille Helsingin sisäisille bussilinjoille. Mukana oli 20 linjaa, joita liikennöidään arkisin 106 bussilla. Liikennöintisopimusten kesto on 7 vuotta ja ne alkavat vuoden 2013 alussa. HSL:n hallitus vahvisti kilpailun tulokset kokouksessaan 17.4.

Kaikissa uusissa busseissa on ilmastoitu matkustamotila, alkolukko ja ajotavan seurantajärjestelmä. Lisäksi 44 bussiin tulee ajovakauden säätöjärjestelmä. Kuljettajan työturvallisuutta parannetaan turvaohjaamolla sekä kameravalvonnalla. Turvaohjaamo asennetaan myös nyt kilpailutetuilla linjoilla ajaviin vanhoihin busseihin.

Kaluston uudistumisen ansiosta 52,5 prosenttia HSL:n bussiliikenteen vuotuisista linjakilometreistä ajetaan vuoden 2013 alusta lähtien vähäpäästöisillä, EEV-normit täyttävillä busseilla.

Nyt kilpailutetun liikenteen hintataso nousee keskimäärin 6,6 prosenttia, mikä merkitsee vuodessa noin 1,4 miljoonan euron lisäystä liikennöintikustannuksiin.

Liikennöitsijät 1.1.2013 alkaen

Linjat

Nykyinen liikennöitsijä

Uusi liikennöitsijä

58, 58B, 59

Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab

63, 69

Helsingin Bussiliikenne Oy

Veolia Transport Vantaa Oy

68, 71, 71V

Helsingin Bussiliikenne Oy

Veolia Transport Vantaa Oy

92, 92N, 94, 94A, 94B, 94N, 94V, 95, 95N, 97, 97N, 97V

Nobina Finland Oy

Keravan linjoille muutoksia

HSL:n hallitus vahvisti myös Keravan sisäisten bussilinjojen 5 ja 8 uudet liikennöintisopimukset. Linjoja liikennöivät 13.8.2012 alkaen Korsisaari Oy ja Taksikuljetus Oy. Sopimuskausi päättyy jo vuoden 2013 lopussa, ellei sitä jatketa optiolla.

Keravan linja 9 lakkautetaan syksystä 2012 alkaen. Sipoon suunnan U-linja 950, Kerava – Nikkilä – Söderkulla, palvelee Keravan sisäisenä yhteytenä.

Lisätiedot:
osaston johtaja Reijo Mäkinen, puh. 09 4766 4230
hankintaryhmän päällikkö Kimmo Sinisalo, puh. 09 4766 4248

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 350 työntekijää ja liikevaihto on runsaat 520 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain 320 miljoonaa matkaa, mikä on noin 60 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista.Yhteystietoja medialle http://www.hsl.fi/FI/Sivut/media.aspx.