Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Liikkujan viikko yhdistää positiiviset elämykset ja joukkoliikenteen

Turun seudullinen joukkoliikenne

Liikkujan viikko yhdistää positiiviset elämykset ja joukkoliikenteen

Julkaistu: 15.09.2016 klo 09:00
Julkaisija: Turun seudullinen joukkoliikenne

Kestäviin liikkumisvalintoihin kannustavan Euroopan Liikkujan viikon teema on tänä vuonna viisaan liikkumisen taloudelliset hyödyt. Viikon aikana järjestettävillä tempauksilla halutaan näyttää, että kestävä liikkuminen on helppoa, mutta myös hauskaa.

Euroopan liikkujan viikkoa vietetään vuosittain 16. – 22. syyskuuta. Viikon aikana Föli järjestää yhdessä Varsinais-Suomen kestävän kehityksen ja energia-asioiden palvelukeskus Valonian kanssa elämyksellisiä bussimatkoja Föli-alueella. Busseissa on luvassa muun muassa tanssi- ja musiikkiesityksiä. Torstaina 22.9. vietetään Auton vapaapäivää, jolloin busseissa voi bongata klovneja.

– Elämyksellisillä bussimatkoilla halutaan luoda positiivisia kokemuksia joukkoliikenteen asiakkaille, kertoo joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte.

On arvioitu, että Euroopan laajuisesti terveyskuluissa voitaisiin säästää 80 miljardia euroa, mikäli ihmiset liikkuisivat päivässä 20 minuuttia enemmän. Työpaikoilla sairaspoissaolot pienenevät tutkimusten mukaan jopa 15 %, kun työmatkat kuljetaan omin lihasvoimin.

– Usein ympäristöystävällinen tapa liikkua on myös edullinen ja terveyttä edistävä. Joukkoliikenteen käyttäjä ottaa keskimäärin 2000 askelta autoilijaa enemmän päivässä. Kestäviä kulkutapoja yhdistämällä voi säästää bensatankillisen verran rahaa kuussa eli keskimäärin 75 euroa, kertoo Marja Tommola Valoniasta.

Elämyksellisten bussimatkojen aikataulut

La 17.9. Turun Seudun Musiikkiopiston viulisti Johanna Uitto soittaa Jazzia klo 11.50 lähtevällä linjalla 300 Kauppatorilta Myllyyn.

Ma 19.9. Turun Seudun Musiikkiopiston huiluryhmä esiintyy klo 15.20 lähtevällä linjalla 301 Kauppatorilta Ruskolle.

Ke 21.9. Turun Naisvoimistelijoiden taukojumppaa linjan 7 busseissa välillä Kauppatori - Kaarina alkaen klo 16 ja tanssiryhmä Energizer linjan 6 busseissa välillä Kauppatori - Lieto alkaen klo 16.10.

To 22.9. Turun Sirkuksen klovnit lähtevät kaupunkimatkalle vanhalla Minillä Vanhalta Suurtorilta klo 14.00. Klovnit esiintyvät iltapäivällä linjoilla 32/42, 18, 1, 6/7 sekä 50, 51,53 ja 54.

Tutustu Liikkujan viikon muuhun ohjelmaan: www.valonia.fi

Lisätietoa Elämyksellisistä bussimatkoista Fölin sivuilla: www.foli.fi

Lisätiedot:

Marja Tommola, projektisuunnittelija

marja.tommola@valonia.fi

www.valonia.fi

Turku, Kaarina, Raisio, Naantali, Lieto ja Rusko muodostavat yhtenäisen joukkoliikennealueen, Turun seudun joukkoliikenne Fölin. Fölin alueella on voimassa tasataksa, eli hinta on sama matkan pituudesta riippumatta. Koko alueella on voimassa samat liput, hinnat ja alennusryhmät.

www.foli.fi