Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Lapsiperheiden ruokajäte vähenee luovuudella ja maltillisella annostelulla

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Lapsiperheiden ruokajäte vähenee luovuudella ja maltillisella annostelulla

Julkaistu: 23.02.2012 klo 12:32
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Hukkaruoka rasittaa ympäristöä ja tietää turhaa rahan menoa.  Lapsiperheissä ruokahävikkiä syntyy etenkin lautaselle jääneestä tähderuuasta. Maa- ja kotitalousnaisten Älä ruoki hukkaa -tilaisuuksissa keskustelua on herättänyt muun muassa lapsille sopivat annoskoot.

- Vanhempia mietitytti minkä verran lapselle olisi hyvä annostella ruokaa. Jos lapset itse ottavat ruokaa, määrät tuntuvat vanhemmista aivan liian pieniltä. Vanhempien annostelemasta ruuasta taas jää hyvin usein tähteitä, kiteyttää kampanjaa koordinoiva kehityspäällikkö Katja Pethman Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksesta.

- Lautaselle on viisasta annostella kerralla vain vähän ja kertoa, että ruokaa saa lisää. Liian iso annos voi jopa ahdistaa lasta, jos hän ei tunne selviävänsä sen syömisestä. Myös hävikkiä syntyy silloin turhaan.

Leikki-ikäiset osaavat hyvin säädellä syömistään. Tätä luontaista taitoa ei pidä sotkea tuputtamalla liikaa. Kun ruokaa on säännöllisesti ja monipuolisesti tarjolla, seuraavaan ateriaan pärjää taatusti. Ateria-ajoista on hyvä pitää kiinni, sillä jatkuva napostelu tuhoaa terveen ruokahalun.

Parasta ennen -päiväys hämmentää

Kysymyksiä ovat herättäneet myös parasta ennen -päiväyksen sekä viimeisen käyttöpäivän ero. Parasta ennen -päiväys on osoittautunut monille oudoksi. Tilaisuuksissa on ihmetelty, voiko ruokaa tosiaan syödä parasta ennen -päiväyksen jälkeen.
- Tilaisuuksia järjestäneet neuvojat pistivät merkille, että erityisesti nuoret äidit heittävät tuotteet roskikseen aivan kuten olisi kyseessä viimeinen käyttöpäivä, Pethman mainitsee.

Älä ruoki hukkaa -hankkeen infotilaisuudet on suunnattu lapsiperheille. Tilaisuuksissa innostetaan löytämään itselle sopivia tapoja ruokahävikin vähentämiseen ja annetaan tietoa hävikkiruuan ympäristövaikutuksista, elintarvikkeiden pakkausmerkinnöistä ja oikeasta säilytyksestä sekä tähteiden käytöstä.

Tieto on tullut tarpeeseen

Vuonna 2011 järjestettiin kaikkiaan 54 Älä ruoki hukkaa -tietoiskua, joihin osallistui yhteensä lähes 900 aikuista ja saman verran lapsia. Tilaisuuksista saatu palaute kertoo, että ne koettiin tarpeellisiksi ja hyödyllisiksi. Usealle oli yllätys, kuinka paljon ruokaa menee hukkaan.

- Eräskin äiti oli kertonut laittavansa kaiken tähderuuan heti roskiin, kun ei osaa siitä mitään tehdä. Ruuan hankinta ja valmistus sekä ruokailu muodostavat ison osan kotona pieniä lapsia hoitavien aikuisten päivästä, joten kohderyhmä kampanjalle on osuva, selittää Pethman.

Tapahtumat ovat innostaneet pohtimaan myös ruokaostosten vaikutuksia.
- Nuoret perheet ovat olleet kiinnostuneita tapahtumasta. Tunnelma tilaisuuksissa on ollut välitön ja niissä on keskusteltu myös siitä miten ruokaostoksissa voi säästää, kertoo Lapin Maa- ja kotitalousnaisten piirikeskuksen vt. toiminnanjohtaja ja kotitalousneuvoja Anneli Salmela.

Tietoiskuja järjestetään myös kuluvana vuonna yhteensä lähes 90 kpl. Hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriön Laatuketju.

Tulevia Älä ruoki hukkaa -tietoiskuja

16.3. Ruskon srk:n perhekerho

Lisätietoja hankkeesta
Maa- ja kotitalousnaisten Keskus
- kehityspäällikkö Katja Pethman, puh. 040 526 4619, katja.pethman@maajakotitalousnaiset.fi
- viestintäpäällikkö Johanna Saarikoski, puh. 040 526 8475, johanna.saarikoski@maajakotitalousnaiset.fi

Tiedote Älä ruoki hukkaa, vaan vähennä ruokajätettä 17.10.2011

Älä ruoki hukkaa -blogi

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 60 000 jäsenen ja noin 70 ammattineuvojan maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.