Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Laiton puukauppa halutaan kuriin – EU:n keinot kohtuuttomia yrityksille

Laiton puukauppa halutaan kuriin – EU:n keinot kohtuuttomia yrityksille

Julkaistu: 01.12.2008 klo 12:20
Julkaisija:

EU kaavailee laittomasti hakatun puun kaupan estämiseen nykyistä tiukempia toimia. Toteutuessaan ne rasittaisivat kohtuuttomasti varsinkin pk-yrityksiä eivätkä ratkaisisi varsinaista ongelmaa.

Euroopan unioni pitää laittomia hakkuita ja laittoman puun kauppaa merkittävänä maailmanlaajuisena ongelmana. Asiaan puuttumiseksi on ryhdytty moniin toimenpiteisiin ja sovittu niin sanotusta FLEGT-lupajärjestelmästä.

Periaatteena on ollut, ettei lupajärjestelmä saa haitata laillista puukauppaa. Järjestelmän toimeenpanoasetus on vasta äskettäin hyväksytty, eikä sen soveltamisesta ole vielä kokemuksia.

Tästä huolimatta komissio ehdottaa jälleen uutta asetusta puutavaraa ja puutuotteita markkinoille saattavien toimijoiden velvollisuuksien kiristämiseksi. Asetus koskisi sekä EU-maissa tuotettua puuta että EU:n ulkopuolelta tuotavaa puutavaraa ja puutuotteita.

- Elinkeinoelämä tukee laittoman puun kaupan estämistä ja laittomien hakkuiden torjumista, mutta torjuntatoimien tulee perustua ensisijaisesti kansainväliseen yhteistyöhön ja yksityissektorin omiin vapaaehtoisiin toimenpiteisiin, kauppapolitiikan ja kansainvälisten suhteiden johtava asiantuntija Simo Karetie EK:sta sanoo.

Ongelma pitäisi ratkaista yhdessä puukaupan suurten markkinamaiden USA:n, Japanin ja Kiinan sekä Afrikan, Etelä-Amerikan ja Kaakkois-Aasian puuntuottajamaiden ja Venäjän kanssa.

- Erillisten ja päällekkäisten torjuntajärjestelmien rakentaminen ei ole mielekästä.

Epäreilua kohtelua puulle

Karetien mukaan komissio tuntuu ajattelevan, että sekä EU-maiden että kolmansien maiden puutavarakauppiaat ja puutuotteiden myyjät hankkivat raaka-aineensa laittomasti. Asetusluonnos noudattaa käänteistä todistustaakkaa ja edellyttää syyttömyyden todistamista.

- Suomalainen elinkeinoelämä taas lähtee siitä, että yrityksemme noudattavat toimintamaan lakeja ja omia vastuullisen yritystoiminnan ohjeistojaan.

Metsäteollisuus on tehnyt Suomessa pitkäjänteistä työtä tuontipuun alkuperän ja laillisuuden varmistamiseksi. Alan yrityksillä on toimivat järjestelmät puun tai puutuotteiden alkuperän seurantaan.

Asetus syrjisi puuta raaka-aineena muihin materiaaleihin verrattuna ja vaikeuttaisi raaka-aineen hankintaa. Se heikentäisi suomalaista puuta eri tavoin hyödyntävän teollisuuden kilpailukykyä.

- Varsinkin pk-yrityksille komission ehdottama järjestelmä olisi kohtuuttoman raskas. EU:n sisämarkkinoiden toiminta hankaloituisi ja kilpailu vääristyisi. Kaiken huipuksi itse ongelma, laittomat hakkuut ja laiton puukauppa, jäisivät ratkaisematta, Karetie listaa.

Lue lisää EK:n antamasta lausunnosta